tisdag 23 november 2010

Nedräkning

Det känns som det är dags att sätta punkt för den här gången och gå vidare till nya äventyr.

Den 10 december lämnar vi Tanzania. Vi har otroligt många minnen, erfarenheter och nya bekantskaper, som vi kärt kommer att bära med oss.

Vårt nya liv börjar den 3 Januari när vi landar på Svenska mark igen, närmare bestämt i Stockholm och Enskede. Första halvåret kommer vi att hyra ett möblerat hus, under tiden vi letar ett permanent boende i Enskede. Killarna kommer att börja gymnasiet på Internationella Engelska Gymnasiet i Skanstull och Clara i Enskede Skola. Claes fortsätter sin karriär inom Scania och själv går jag tillbaka till Nordea Bank och kortavdelningen. Som ni hör är det "same, same but a little bit different". Det ska bli kul att komma tillbaka.

Men innan vardagens rutiner och värv börjar har vi tänkt oss en lång och härlig semester i USA.
Första anhalten blir San Fransisco där vi ska hälsa på vänner. En rundresa i Kalifornien längst Highway 1, Las Vegas och Grand Canyon. Vi avslutar med en vecka i New York. Det känns helt overkligt och bättre än så här kan det inte bli.

Men hur känns det nu när man vet att det endast är några få dagar kvar av livet i Dar es Salaam? Ja det är förstås blandade känslor. Det är väldigt mycket vi kommer att sakna förstås men också situationer vi gärna lämnar till någon annan.

Saknaden av riktigt nära och goda vänner kommer att bli märkbar. De vackra färgerna, den varma solen och det turkosa havet lika så. Sköna varma dagar på Yacht Clubben, ett dopp i indiska oceanen eller en pizza med vänner i solnedgången. Resorna och de många äventyren. De alltid så vänliga människorna och det okomplicerade livet vi lever just nu. Ingen stress, ingen hets och framför allt ingen kommersiell hysteri.


Vad vi inte kommer att sakna är det korrupta samhället där många människor far illa. De ändlösa elavbrotten. Att allt som oftast mötas av svaret - Sorry Mama, hamna petroli. Att inte kunna planera matinköpen för du vet aldrig vad som just idag är slut på hyllorna. Att slippa skölja frukt och grönsaker i klorin innan du kan äta dem och att inte behöva förvara torrvaror i kylskåpet som skydd mot småkryp och andra insekter. Malariamygg, amöbor och andra tropiska sjukdomar. Även om de ibland bidrager till samtalsämnen vid middagsbordet. Taxiverksamheten upp och ned Haile Selassie Rd för att antingen hämta eller lämna barn. Det är säkert fler saker som jag redan hunnit förtränga.

Nu väntar nytt liv och nya möjligheter.

7 kommentarer:

sussi sa...

Hej på er !
Jag vet inte hur många gånger jag har varit inne på denna sidan och tittat efter om du skrivit något nytt.... den senaste månaden. Ja nu har det gått 2 och 1 halvt år för er därborta i Afrika. Jag trodde att det skulle gå väldigt långsamt och jag måste säja att jag var väldigt ledsen när ni flyttade dit, men tack vare denna blogg och mail och endel samtal så har det gått riktigt bra. Mamma och pappas resa till er hjälpte till att förstå hur ni hade det och sen själklart våran egen resa som förstärkte " afrika intrycken " ordentligt. Den resan var den bästa resan som vår familj har gjort tillsammans....vi pratar mycket oh ofta om våra upplevelser som vi var med om hos er. Tack än en gång för 2 underbara veckor hemma hos er på Haillie Silassi road 39.Här hemma i Sverige är det värsta vintervädret förtillfället med stormbyar , snö och halka.Så välkomna hem till verkligheten i Januari 2011. Ja ja då var det väl sista gången som man fick skriva av sej lite .... TRÅKIGT tycker jag!Lottdu har varit helt fantastisk som har skrivit och berättat så mycket intressanta saker för oss här hemma och jag är säkert inte den enda som tycker det även om jag är en av dom som har skrivit flitigast ;) Jag kan bara som slut ord säja VÄLKOMNA HEM TILL SVERIGE hela familjen Nyqvist önskar hela familjen Bodin Edvardsson

Mormor sa...

Hej på er!
Jag instämmer i allt Sussi säger,
Tusen tack för alla roliga och intressanta bloggar och alla fina bilder vi fått ta del av under er tid i Tanzania, jag har räknat ut att det har blivit hela 214 st "bra jobbat" men nu ser vi fram mot att ni flyttar hem till Sverige igen. VÄLKOMNA
Sköt om er och ha en underbar resa till USA.
Massor av kramar från oss

Unknown sa...

välkomna hem till sverige...vi önskar ju förstås att ni skulle flyttat tillbaka till viksjö..hälsningar från familjen sandberg..(marcus, sebbe, hannah med mamma o pappa)

Unknown sa...

Lotta, din/er blogg har varit jättebra!!
Välkomna tillbaka till Sverige,
ska bli kul att ses lite oftare :-)

Hälsa Andrew!

Ha en underbar USA resa.
Kram / Cilla

Unknown sa...

Har varit väldigt uppskattad läsning under de här 2 (och ett halvt) åren! Har saknat er alla väldigt mycket och ska bli kul att få hem er på svensk mark igen! Hälsa alla och ha en grym USA resa! Hälsa Gustav att ringa när ni landat!
Kramar Oscar

Sara L sa...

Hej!
Hittade din blogg av en slump när jag googlade runt efter information om Dar es Salaam.
Det var roligt och intressant för mig att läsa om ditt och din familjs liv där eftersom jag själv är på väg att flytta dit tillsammans med min man och vår ettåring.
Det är lite pirrigt så jag slukar all information jag kommer över i hopp om att bli lite klokare.
Tack för läsningen:-)

Unknown sa...

Hej, jättespännande att läsa din blogg! Jo, jag undrar om du skulle kunna hjälpa mig med en grej. Det är så här att jag var på kryssning nyligen, och träffade då en kille som jag känner igen så otroligt mycket men får inte fram ett namn. Han går tydligen på Engelska gymnasiet i Stockholm, och tänkte att eftersom dina killar ska/har börjat där kanske du kunde vara till hjälp.. Det enda jag vet är åldern, och har en video på honom. Var lite dum och glömde fråga efter namn. Du kan höra av dig till swedishgirlzonthego@hotmail.com om du vill. Skulle vara jätte snällt!

// Malin & Michelle