onsdag 15 september 2010

Selous Game Reserve

Oj vad det här tog tid. Jag har säkert hållit på en vecka för att få ihop lite bilder från vår minisemester i Selous Game Reserve. Tusen saker har kommit i min väg, (möten, tekniska problem osv osv) men här kommer i alla fall lite bilder från en härlig helg i Selous.


Så var det dags igen för lite ledighet, EID el Fitr. Slutet av muslimernas fastemånad. Två dagar ledigt från skolan. Tillsammans med två andra familjer åkte vi tidig fredagmorgon till Selous. Resan tog 5 1/2 timme och vägförhållandena var minst sagt växlande. Totalt är det bara ca 30 mil till den här parken men den ligger väldigt svårtillgänglig. De sägs att Selous är afrikas största Game Reserve, ca 2 gånger Schweiz yta. De sista 20 milen var på smal sandstig. I regnperiod undrar jag om man över huvud taget tar sig fram?! I turistbroschyrerna rekommenderar de 4WD. Och det är klart att man har om man bor i Afrika.
Den snygga bilden ovan är tagen vid ankomst till vår lodge, Ndoto Kidogo Lodge (= liten dröm lodge) som drevs av ett tyskt par.

Första dagen gjorde vi en båtsafari på Rufidji river. Här är far och son i solnedgången. Vi stannade båten på en sandbank och tittade på flodhästarna som svalkade sig i vattnet en bit ifrån.
Så här ser ett äkta safariproffs ut. Hon funderar på om det är en hona eller hane hon skådar....
bland flodhästarna alltså.
Far och ytterligare en son , ombord på den lilla flodbåten.
Och så Clara.
Nedan följer ett smakprov på olika djur vi fann under våra två dagars safari, på floden och i parken. Eftersom det är tillåtet att jaga i Selous är djuren mer skygga här än i andra parker. Dessutom är det svårare att finna djuren då parken är så stor. Vi hade därför inte så stora förväntningar men vi såg ändå många djur.




Oj vilken kul helg vi hade. Clara och Ellen hoppar av glädje!!!


Ha en trevlig vecka!

1 kommentar:

sussi sa...

Hej Familjen Nykvist !
Det där såg ju inte helt fel ut....Jag längtar efter att åka på safari, det var en av dom häftigaste upplevelserna i mitt liv. Ett ord som Jag kommer på är MÄKTIGT !!!! eller MAGISKT !!!!!
Och en bra fotograf hade ni med även denna gång ser jag ;)
Pussar och kramar till hela familjen från Moster Sussi