onsdag 11 augusti 2010

Tillbaka i verkligheten

Oj, vad länge sedan det var jag skrev någonting på bloggen. En hel sommar har gått. Och vad fort det gick. Men nu är vi tillbaka igen i vardagens rutiner och Afrikas långsamma tempo. Om vi inte snackar biltrafiken vill säga.

Jag vet att jag i början av vår tid här i Tanzania skrev mycket om hur förskräcklig jag tyckte trafiken var och vad obekväm jag kände mig. För att inte tala om att köra på fel sida om vägen, hur konstigt kändes inte det. Men nu har man vant sig vid det mesta och ingenting förvånar mig längre. Men efter en lång sommar av ordning och reda och Sveriges välorganiserade biltrafik så blir man faktiskt ändå lite förvånad att det verkligen kan gå till så här. Har folk inget vett och omdöme?!
Du ska se det fullkomliga kaoset som infinner sig runt barnens skolor vid 7 tiden på morgonen och tidig eftermiddag, då alla barnen slutar i skolan. Du skulle inte tro det var sant. Man kan se välutbildade människor med gröna CD skyltar på bilen, chaufförer, mammor och pappor, ja alla som en gång i tiden faktiskt bevisat för en körskolelärare att de besitter alla de egenskaper och kunskap som behövs för att driva sitt fordon på ett säkert sätt framåt i trafiken. Men hallå, var tog all denna kunskap vägen? Nu verkar det råda en egen tolkning av trafikreglerna; störst går först eller jag har företräde framför alla andra bilar i den här korsningen och alla andra får vänta. Filmarkeringen (om det skulle ha funnits någon) är som bortblåst, vänster körfält går i höger körfält för just där fanns det en lucka att ta sig fram. För att inte tala om alla dessa bilar som "typ" parkerar sin bil utanför skoléntren, samtidigt som kön ringlar lång bakom dem, för att invänta sitt barn som är lite sen. Det finns faktiskt utrymme att parkera sin bil på i väntan på att barnet ska komma ut från skolan!!!!

Det här gör mig galen. Jag vet inte hur många gånger jag ställt mig på tutan och skrikit i vild förtvivlan.
Nog om detta. Sommaren har varit lång, solig och utvilande mestadels. Här följer några sommarbilder som gjort särskilda intryck:


Havet!!! Finns det något bättre än svenska skärgården. Här en mulen dag men ändå underbart.

Eller varför inte en skön sommardag. Här ute vid en ö i yttersta havsbandet.


Elieberg, vårt sommartorp i Loftahammar i Tjust skärgård. Hit gillar vi alla att åka.
Här vid båthuset nere vid bryggan.
En promenad på grusvägarna. Ned till badet, eller för att plocka blommor eller smultron. Här är Clara tillsammans med sina sysslingar.

Vad vore svensk sommaren utan fiske..... just i år blev det ingen fisk men det är ju avkopplande!


Sommaren startar alltid i samband med midsommar. Här men kompisar på landet.

1 kommentar:

sussi sa...

Hej Syrran och alla andra !
vad trevligt att du skrivit i bloggen igen, jag har faktiskt undrat över vart du tagit vägen denna vecka , men jag förstår om du haft annat för dej. Nu har äntligen våran sommar kommit tillbaka , nästintill afrika hetta idag faktiskt... vilka fina bilder du har tagit.men har man en bra kamera så blir det fint. Din andra kamera e inlämnad, vi får väl försöka att skicka med den ner till er med familjen som skulle komma på höstlovet om den e fixad tills dess man vet ju inte med Media markt eller hur ?
ha en bra helg och pussa alla från mej