fredag 21 maj 2010

Tropiska sjukdomar

Hej allihopa!

Det var ett tag sedan sist. Jag har varit fullt upptagen med att kurera mig från dengue feber.

Det startade lördag för två veckor sedan. Trodde att rödvinet kvällen innan inte varit bra, och att jag därför led av en fruktansvärd huvudvärk. Men den ville inte riktigt släppa efter två ipren och en alvedon. På lördag kväll kom febern, över 39 grader. Fick också ont i kroppen och muskelvärk. Senare under sjukdomsperioden fick jag klåda på kroppen och ont i handflator och fotsulor.


På söndag förmiddag när jag fortfarande inte kände mig bättre gick vi till IST Clinic för kontroll. Vi trodde då att det var malaria, men mina symptom visade på dengue feber. I en veckas tid låg jag med feber, huvudvärk och muskelvärk. Sedan förra veckan är jag bättre men fortfarande väldigt trött. Det känns som jag är helt drenerad från energi, jag känner mig helt orkeslös. Ovanlig känsla för mig som annars gillar att leva ett aktivt liv. Men tydligen kan det ta upp till 2 - 3 veckor innan man blir helt återställd.


Dengue feber är ett virus som smittas via dagmyggor. Och det kan smitta från person till person om myggan fått virus från en person och sedan sticker en annan. De första dagarna var jag därför ordinerad att vistas under myggnät i sängen så att jag inte smittade någon annan i familjen. Jag har lärt mig att det finns 4 olika dengue virus. Förmodligen har jag fått den mildare varianten men mitt blod har skickats till Holland för analys. Om jag blir smittat igen kan det bli mer allvarligt. Det här står att läsa under smittskyddsinstitutets hemsida:
"Vid hemorragisk dengue ses blödningar i många inre organ liksom från mag- och tarmkanalen, och patienten kan dö i blödningschock. Tillståndet uppstår hos patienter som återinfekteras med dengue virus och uppfattas i dessa fall som "immunologisk katastrof".


Och det är klart att man inte är så jätteglad att läsa detta. Vad innebär det här på sikt? Kan man inte resa till länder med dengue? Hur skyddar jag mig? Vad finns det för medicin att ta? Kan jag förebygga det på något sätt???


Allt det här står att läsa på Smittskydds institutets hemsida. Men kortfattat kan jag säga att man fortfarande inte har något vaccin mot dengue. Eftersom det är ett virus finns det heller ingen medicin att ta. Det bästa sättet att skydda sig är att använda långärmade tröjor och långbyxor och smörja in sig med myggmedel. Något som jag själv måste bli bättre på.


Dengue feber är mer vanligt i Asien, Australien och Sydamerika men finns även i Afrika. I Tanzania och Dar es Salaam har det varit mycket ovanligt. Nu tror man det kommit via lastfartyg från Kina. Den senaste tiden har ett 20 tal fall i Dar es Salaam rapporterats.

Till min samling tropiska sjukdomar kan jag nu alltså addera dengue feber.

Jag hoppas att jag inte skrämt upp dig allt för mycket med mitt sjukdomsprat?! Men jag kände att jag var tvungen att skriva av mig. Med anledning av detta har jag också reflekterat över definitionen "hard ship" till vilket Afrika klassas. Det är nog helt rätt med anledning av alla konstiga sjukdomar man kan drabbas av i dessa regioner. Men etersom jag inte är någon hypokondriker så tar jag detta förhållandevis ganska lätt ändå. Om man vill leva ett innehållsrikt liv får man ta dessa risker. Med eller utan vaccin.

1 kommentar:

sussi sa...

USCH USCH USCH !
JÄVLA MYGG eller vad säjer man?
Tråkigt att du varit sjuk men desto roligare att du är på bättringsvägen. Här hemma har den svenska mygga vaknat till ordentligt oxå , den e ju inte farlig men JÄKLAR vad den kliar...och ställer till ett gissel för oss både ute och inne. Inomhus retar den våra katter , dom jagar den upp i fönstrerna som ibland är fulla med plantor och blomkrukor, denna vecka har det skördats 2 blomkrukor redan.... eller hur man nu ska uttrycka sej hmmmmm. Utomhus förstör den härliga grillkvällar och mysigt trädgårdsarbete,ja ja man får se det positivt , nu får ju fågelmor mat till sina nya bebisar iallafall. Snart e det dax för er att dra hem till vackra svedala .... för vackert är det just nu med alla blommande fruktträd och gröna gräsmattor och lövträd. Vi längtar efter att få träffa er igen, och kanska visa lite fina bilder från Tanzania . Nej nu ska jag ut till min älskade trädgård igen och gräva, vattna och ansa. Ha det bra så länge och sköt om er och glöm för sjutton inte att smörja in er med " MYGGA "
Pussar och kramar fråm MOSTER SUSSI