söndag 16 november 2008

En varm och solig söndag i november



Visst låter det overkligt?! Men helt fantastiskt härligt. Så härligt att man nästan får nypa sig i armen för att inte tro det bara är en dröm.


Familjen Eggert har köpt in sig på en 16 fot Hobie Cat. I veckan frågade Håkan om jag ville vara gast över till Bongoyo. Ingen tvekan. I går morse var det uppställning kl 09.00 på Yatch Clubben. Båten var redan fixad, så det var bara att ge sig av. Kanske inte den bästa vinden så tidigt på morgonen men mycket spännande. Under tiden jag och Håkan antog utmaningen att segla över till den lilla paradis ön Bongoyo, utanför Dar Es Salaams kust, tog Claes, Ulla och alla barnen färjan kl 09.30.


Tävlingsmänniska som man är så ville naturligtvis både Håkan och jag komma först till ön. Men vinden ville uppenbarligen inte samma sak. Vi angjorde ungefär samtidigt som de övriga Bongoyos underbara vita sandstrand. En dag med sol, bad, snorkling och ny fångad Fish & Chips väntade.






På eftermiddagen när vi seglade tillbaka var det perfekt vind. På snabba 20 minuter var vi tillbaka på Yatch Clubben. För Claes, Ulla och barnen tog det naturligtvis längre tid. (Redaktionens egen kommentar)

Ett äventyr som gav mersmak. Så mycket mersmak att vi hoppas på att kunna införskaffa en egen segelbåt till familjen Nyqvist framöver.
- Mamma, sa Gustav. Jag hoppas du inte bara snackar den här gången. Vi vill se lite action.
Jag förstår inte kommentaren men det är säkert sant.
Till mitt försvar får jag väl säga att just nu är det lite svårt att hitta någon Laser, vilket vi är spekulanter på. Men vi får hålla utkik runt jul då många familjer säkert flyttar här ifrån.

1 kommentar:

sussi sa...

SNACKA OM ATT NI HAR DET BRA DÄRBORTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Själva så fick vi uppleva första snön här hemma i Sverige. Det dalade vita dasslock ner från himlen( det var dessutom mycket vatten i flingorna oxå) det låter säkert härligt men det blev bara jätte blött Agnes och Louise gick ut och försökte göra snöänglar men kom in igen efter 5 minuter alldeles dyblöta
Det hängde blöta vantar i hela hallen, gör det det hos er eller???

vi hörs en annan gång Puss ifrån moster Sussi