tisdag 4 november 2008

Regn

Jag tar tillbaka det jag tidigare sa, dvs att Tanzania är landet där solen alltid skiner. Idag regnar det kopiöst mycket. Och då menar jag väldigt, väldigt mycket. Lika intensivt som solen kan skina från en klarblå himmel lika intensivt kan det regna från en grå himmel. Det har i alla fall dagens regn bevisat.


Vi vaknade i natt av blixtar och dunder följt av ett massivt skyfall. I det här landet är inte husen byggda för annat än sol. Det innebär att det gärna regnar in både här och där. I morse i Claras rum och jag hör att regnet gärna vill ta sig igenom killarnas sovrumstak också. Men just nu samlas regnet mellan ytter- och inner-taket. Vi får väl se när det tränger igenom........



Det var också en ny upplevelse att åka till skolan i morse. Eftersom avloppsystem inte är så väl utbredda samlas det stora sjöar av vatten längst vägarna. Utanför killarnas skola nådde vattnet nästan upp till bildörrarna. Och jag gissar att i eftermiddag kommer vattennivån vara ännu högre. Jag får väl gå ner till Yatch Clubben och fixa en båt till eftermiddagen. Annars kanske jag inte tar mig fram till skolan.



Men alla i Tanzania är glada ändå. Man firar nämligen Barack Obamas seger i det amerikanska president valet. Han har ett otroligt stöd från alla medborgare och expats i Tanzania. Och det är den stora nyheten som just nu rullar på alla TV kanaler. Alla är mycket förväntansfulla och fyllda av framtidstro.



Yes we can!

2 kommentarer:

Yasinta Ngonyani sa...

Det låter son den vanliga Tanzania Regn, sol och glada mönniskor. Ha det bra. Vi kommer dit också snart. Labda TUTAONANA

sussi sa...

Hej på er alla !Erat väder låter inte så kul, speciellt inte om man behöver vara orolig att taket ska ramla in . Taket ramlar inte in här hemma men det har varit dimma mest hela dan , vi vaknade i ett bommulsland kändes det som idag solen har väl varit i en annan del av världen idag. Jag lånar Jakobs dator nu våran är på sevice
vi hörs Sussi