torsdag 15 januari 2009

Borta bra men hemma bäst

God fortsättning på det nya året.



Jag ska säga att man blir lite fundersam ibland, vad är egentligen hemma?! Det var en lustig känsla att landa på Arlanda strax innan nyår och veta att man inte hade något "Hem" att åka till. Visst har vi vårt torp i Loftahammar men det är inte samma sak. Men vi hade i alla fall några fantastisk härliga dagar i Sverige. Och det var dessutom väldigt trevligt att få flytta in hos gästvänliga vänner och släktingar.


Först tror jag det blev en chock för kroppen att mötas av den kalla och torra luften. Huden var konstant torr och det kändes som att den inte hörde ihop med övriga kroppen. Den flöt liksom utanpå på något konstigt sätt. I Tanzania behöver vi knappt hudkrämer. Den höga luftfuktigheten gör att kroppen och ansiktet alltid känns len och mjuk. Och det slår mig faktiskt att man väldigt sällan ser gamla människor som är rynkiga. Det är säkert en kombination av lite stress och hög luftfuktighet. Nog om detta.


När man varit borta från Sverige ett tag så är det speciellt några saker man uppskattar väldigt mycket. Att kunna dricka kranvatten till exempel. Tänk att bara kunna sätta på kranen, dricka ett glas kallt vatten, skölja frukt och grönsaker eller bara fylla upp en kastrull med pastavatten. Som ni förstår är det inte lika självklart här. Jag vet inte hur många liter vatten jag släpar hem varje vecka. Men stark blir man. Att sedan gå in i en affär och kunna handla allt man behöver. Det är som en dröm, allt man letar efter finns på hyllorna. Även en variation av sko storlekar!!!! Så nu har vi shoppat upp oss på ett antal par skor. Jag hoppas att de räcker fram till sommaren.

Efter lite funderingar fram och tillbaka så är nog min definition av HEMMA det ställe man har sina saker på. Fast jag tror fortfarande att jag kommer att säga hemma om Sverige. Hem till Sverige blir då en vidare definition av samma begrepp. Oj oj oj nu trasslar jag in mig ........


Det är väl bäst att jag slutar här.


Tutaunana baday

1 kommentar:

sussi sa...

Hej Syrran och alla andra !
Hoppas att ni har kommit hem ordentligt och att alla skolbarn har kommit in i skollunken igen. Det är OK att ni kallar Tanzania för ert hem men om ett par år vill vi nog att ni börjar att kalla Sverige för hem igen om ni förstår vad jag menar. Vi tyckte att det var jättemysigt att träffa er och krama på er och får lov att stå ut med att bara träffas på detta sättet. Vi vet ju att ni kommer hem till mitten av juni igen och då ses vi ju självklart igen.
Här hemma är det som vanligt , alla träningstider och skolarbetsuppgifter har kommit igång med full fart. Men ett litet plus är att man faktiskt kan märka en liten ljusskillnad även om det bara är ett par minuters skillnad.
Man får leta ljuspunkter i den möra årstiden
PUSS OCH KRAM FRÅN MOSTER
ps . alla andra hälsar