torsdag 3 december 2009

Den stora julskinkejakten!

Jag kommer ihåg på slutet av 80-talet när jag jobbade på resebyrå. Då hade en av de stora biluthyrnings företagen (jag har faktiskt glömt vilken) en tävling innan jul som hette något liknande. Då gällde det att boka så många hyrbilar som möjligt. Efter ett visst antal hyrbilar fick man en julskinka. En mycket uppskattat tävling bland oss lågavlönade resebyråtjänstemän och kvinnor. Nu handlar det inte om att boka hyrbilar utan att försöka hitta någon som säljer julskinka.

Som du redan vet måste man åka runt till olika affärer för att handla allt man behöver i matväg; grönsakshandlaren, supermarket, slaktaren, bageriet osv Fram till för en vecka sedan har vi varit lyckligt lottade som haft en bra slaktare på halvön där vi bor. Över allt annars har vi haft problem med att saker och ting tar slut, men inte hos slaktaren. Där har det alltid varit välfyllda kyldiskar med kyckling, nötkött och fläskkött. Men förra veckan stängde butiken hastigt och lustigt. Rykten säger att moderbolaget gick i konkurs. Andra säger att det kan finnas "maffialiknande" krafter som tyckte att slaktaren tjänade för mycket pengar och att det var därför de var tvungna att stänga. Vem vet.


Hur som helst påverkar detta oss väldigt mycket. Ja oss husmödrar vill säga. Var ska vi nu handla vårt kött??? Och var ska jag få fatt på årets julskinka och allt annat som hör julbordet till??? Igår såg jag att affären på Sea Cliff, även kallad Harrod's för att den är så dyr, säljer julskinka från Kenya. Men den kostar 230 kr/kilo och måste beställas minst 7-10 dagar i förväg. Inte ens Pigham skinkan hemma kostar så mycket. Aldrig i livet tänkte jag. Inte ens den sötaste grisen i världen kan kosta så mycket. Därför har nu jakten efter julskinka börjat.

Det slog mig faktiskt idag när jag pratade med en annan "husmor" som också hade samma problem som jag vad gäller julskinkan, att det här tillståndet har blivit ett normaltillstånd. Att åka runt och leta ingredienser till mat, eller en bankomat som är öppen, bensin till bilen, eller nya fotbollsskor, gymnastikskor eller vad det nu kan vara. Lustigt vad man vänjer sig. Kanske inte helt och hållet men de berömda "African moments" kommer mer och mer sällan. Man kan helt enkelt inte bli upprörd varje gång, då skulle man bli tokig.


Dagens mantra - TÅLAMOD

3 kommentarer:

sussi sa...

Hej syrran !
det där låter jobbigt tycker jag. Kom hem till sverige istället och ät julskinka, det har stått så mycket om grisar som far illa på grisfarmar den senaste veckan så jag tror att många i sverige avstår från skinkan iår. Men den tanzanianska grisen lever förmodligen ett mer värdigt liv än den svenska, som bor trångt ihop med sina kompisar levande som döda.
Idag har vi varit och vaccinerat oss mot gula febern och Hepatit A och B så nu känns det som våran resa börjar att bli lite verklig.
om drygt 2 månader kommer vi Jihoooo !!
puss och kram så länge Syrran
ps. alla andra hälsar

Helen T sa...

Hej,
känns väl lite vågat att lova att ta med en skinka..... Visserligen är det kallt där bagaget förvaras, men man kan ju inte lita 100% på att väskan kommer fram. Kommer du på något mindre känsligt som saknas till ert julfirande så kan jag leverera den 18/12, om du inte har några svenska gäster på ingång till jul.
Helen

Liselotte sa...

Hej Helen.
Tack för erbjudandet. Jag har faktiskt hittat en julskinka som nu ligger i frysen. Forfarande allt för dyr men helt ok.

Hälsningar
Lotta