söndag 29 november 2009

1:a Advent

Så har vi firat första advent för andra gången i Tanzania. Julstjärnorna är framme och även adventsljusstaken. Men när jag höll på att pynta i lördags så undrade Filip vad jag höll på med. - Varför tar du fram julsakerna, Mamma? Ja lite konstigt känns det allt men jag tror det är viktigt att försöka hålla fast vid de svenska traditionerna när man bor så här.

Det är inte mycket som påminner om jul. Ingen snö och inget mörker och slask. Det finns inte heller några julblommor att sätta i krukorna men väl så vackra Flame Tree, se bilden ovan. Det är fantastiskt vackert med alla röda flame tree som pryder trädgårdarna runt där vi bor.

Något som däremot skapar lite julstämning är att lusseträningen på svenska residenset har startat. Den 12 december blir det lussefirande med pepparkakor och lussebullar i trädgården hos den svenska ambassadörsfamiljen. Det ser vi fram emot. Jag kan väl också erkänna att när man kliver in i matvaruaffären möts man av julmusik och värsta sortens jirlanger och annat glitter som pryder hela affären från golv till tak. I år sammanfaller även 1:a advent med den muslimska högtiden EID Mubarak. Så vi har dubbelt firande kan man säga.
Jag förstår att det är skönt för alla er i Sverige att lämna den mörka novembermånaden bakom sig och gå in i december med ljusslingor i träden, julstjärnor och levande ljus.
Och låt oss hoppas på lite snö!!!

3 kommentarer:

sussi sa...

HEJ ALLIHOPA !
Det är bra ...håll på traditionerna. Det blir alla glada av tror jag. Fin adventsljusstake , förresten. Ja här hemma i det tråkiga novembermörkret ser många av oss ut som urtvättade trötta disktrasor, många ungar på jobbet har ringar under ögonen , ens egna barn släpar sej upp på morgnarna , och gnäller inte när man säjer att det är dax för sängen på kvällen. Men det är bara att trampa på.... om ca. 3 veckor så kommer den efterlängtade ledigheten som alla behöver. Det ska bli SKITSKÖNT!!!!
Och innan dess så är det endel roliga saker som sker tex. pepparkaksbak, pyssel, julspel och självklart Lussefirande.... det första lussetåget går av stapeln redan på onsdag då mina ungar på jobbet ska sjunga för alla pensionärer i Viksjö inklusive Mamma och Pappa , ett ärofyllt uppdrag vill jag lova.
Det låter kul att få fira lucia inne hos era grannar-Presidentparet, och det måste smaka gott med peppisar och lussebullar ihop med vacker sång.
Hur är det med pyntet i Afrika ? Har dom sådanadär ljusslingor som blinkar tills man får epelepsi och överdrivet med glitter ???? eller är det bara min fantasi som drar iväg som vanligt....det skulle hursomhelst vara roligt att se lite bilder på julskyltning,i affärer och runt omkring.
Blir det stämningfullt ?
Här hemma på gatan tror jag att grannarna har fått fnatt och försöker att bräcka grannen bredvid med X- antal smålampor. Det är häftigt att gå gatan fram och titta in i alla trädgårdar som lyser så fint. Nej nu får jag sluta att skriva och istället ge ungarna middag som dom tjatar om... Ha det så bra så länge och sköt om er allihopa !
puss och kram från Moster Sussi .
Ps. Oskar och Agnes hälsar

Mormor sa...

bunteltOj vilka härliga minnen det väcker att se det vackra Flame Treet, jag tänker förstås på Zanzibar. Jag kan förstå om det känns konstigt att ta fram ljusstakar och pynta till advent, men det är ju kul att dom spelar lite julmusik i affärerna ialla fall så ni får lite stämning innan ni ska ha ert lussefirande hos ambassadören. Roligt med sand i adventstaken i stället för mossa, man får ta vad man har.
Förresten vilka snygga killar på föregående blogg.
Kramar till hela familjen

Mormor sa...

Det blev tokigt i mitt svar, jag har inte blivit helt tokig, det första konstiga ordet kom med av misstag, det är ordverifieringen man måste skriva in när man svarar på bloggen.
Puss puss