söndag 15 november 2009

Vintererbjudande från First Card...

... damp ned i brevlådan här om dagen. Vinter tänkte jag?! Hur kommer det sig att det kan snöa och vara kallt och mörk på ett ställe på jorden när det samtidigt är hetare än i en bastu på ett annat ställe?! Inte alls konstigt, men tanken slog mig ändå.

I den fina foldern fanns bilder på vackra vinterlandskap, uppmuntrande erbjudanden i vintermörkret, rabatt på julbilar osv. Då insåg jag att Afrika är långt bort från lilla norden.

Första året vi bodde här var det ganska lätt att hålla sig uppdaterad på vad som hände där hemma. Många händelser, debatter eller politiska inlägg kändes nära och jag hade egna referensramar. Men ju längre tiden går blir det svårare att hålla sig uppdaterad. Dessutom har jag knappt inga egna referensramar längre. Nya händelser och debatter pågår i Sverige. Det är det samma med årstiderna. Vi lämnade Sverige för Tanzania under den ljusaste och varmaste årstiden. Kom till ett varmt och soligt Afrika. Kort visit under nyår och en längre vistelse i Sverige under sommaren. För oss är det jämt sommar.... Inte undra på att First Card fick mig att vakna upp.

1 kommentar:

The truthteller sa...

Följer ni inte ens turerna i Vattenfall och Bodströms utlandsresa. Ja se dessa utlandsvenskar...