måndag 9 november 2009

Diplomatic Spouse Group - Christmas Bazaar

Samma dag som Tanzania Mainland Club Championship 2009 gick av stapeln i Dar es Salaam.

Clara var försås med och simmade för Dar Swim Club. Eftersom hon just fyllt 9 år flyttades hon upp i klassen 10 år och yngre vilket gjorde motståndet hårdare. Hon vann inga medaljer den här gången men simmade ändå bra och slog personligt rekord i 50m bröstsim. Bra kämpat!
Efter simningen bar det av till basaren. Clara och Tess (som också simmar för Dar Swim Club) hjälper till med fisk dammen. Många fiskesugna barn fanns bland besökarna så det var mycket att göra. Säg vilket barn som inte vill ha godis?!

Den årliga traditionen med julbasar, arrangerad av alla diplomatfruar i Dar es Salaam, gick i år av stapeln den 7 november. De flesta länder som är representerade i Dar finns med och gör en insats. Pengarna går oavkortat till olika projekt i syfte att hjälpa Tanzanias fattiga befolkning. Det kan vara bidrag till skolor, sjukhus, barnhem eller andra projekt man väljer att stödja.

Karin, vår ambassadörs fru, är mycket engagerad i dessa projekt. Hon gör ett fantastiskt jobb tillsammans med alla andra engagerade och drivande krafter inom Diplomatis Spouse Group. På bilderna ovan och nedan ser ni det svenska ståndet och några glada tjejer som jobbade hårt i den tryckande hettan.
Till försäljning fanns mycket hembakat som lussebullar och kanelbullar. Dessa bullar är förövrigt mycket eftertraktade bland andra expats. Efter en timme var mer än 250 bullar slutsålda. Norrmämmen sålde rökt lax, kaviar och choklad. Danskarna lakrits. Mums!

Det mesta i ståndet såldes den här dagen och vi är alla nöjda med dagskassan.

Filip och hans band "plan B" underhöll besökarna med några låtar. Dessvärre har jag ingen bild från deras uppträdande men jag kan väl säga att runt scenen flockades skolans sötaste tjejer, så då förstår ni själva. Jag måste säga att jag var mycket imponerad av Filips insats, det är ju inte varje dag man ser honom bakom trummorna. I alla år har fotbollen varit hans enda intresse. Men kanske trummorna imponerar mer på tjejerna.........



3 kommentarer:

sussi sa...

Vad ni håller på....inte undra på att ni svettas, äsch jag bara skojade. Det låter tidigt med julbasar redan i början av november, men tomtarna har börjat att komma till vissa affärer redan här hemma oxå och igår så såg jag årets julkalender i affären även om jag inte har en aning om vad den handlar om iår.. julen närmar sig med stormsteg, åh herre gud jag som inte har handlat några julklappar ännu... men det blir lugnt med den varan denna jul, vi sparar ju pengarna till annat som ni vet... snart så ska vi väl börja att vaccinera oss mot gula febern och hepatit kan jag tro, det blir kul!!! nu måste jag fråga en sak, kom det verkligen kunder till fiskdammen ??? vi såg nämnligen att det kostade 2000 , och det låter mycket i våra öron... hm. Förresten så vill vi gratta Clara till nytt personbästa !! och hälsa till Filip att man säkert impar på brudarna mer bakom trummorna än att jaga en boll på planen, Nej nu måste jag sluta ,idag blev det ett osammanhängande inlägg kände jag men det är väl ungefär så jag känner mej , det ska bli riktigt skönt att få gå och lägga sej om ett par timmar även om klockan bara 7 på kvällen. Sköt om er . hälsningar från Moster Sussi och kusinerna Oskar och Agnes.
ps. hälsa till Classe att julmusten har börjat att säljas- och då menar jag Apotekarnes så klart !

Helen T sa...

Hej, jag skrev en kommentar till dig för ett tag sedan. Jag bodde med familjen i Dar 94-97 och planerar nu vår återresa över jul och nyår. Eftersom du är den enda svenska kontakten jag har i Dar skriver jag till dig, hoppas du vill svara. Vi bor på Slipway några dagar för att bo i närheten av där vi bodde då. Jag har tänkt att vi ska knalla till skolan och kunna gå runt och titta där. Jag kan se på bilder i din blogg att det du kallar svenska fritids måste vara vår skola. Plötsligt insåg jag att där är det förstås jullov när vi kommer, 18/12. Finns det någon jag kan vända mig till för att få möjlighet att komma in och titta runt? Vi hade ju en skolförening som drev svenska skolan, finns det motsvarande för svenska fritids? Eller är det kanske inte så svårt att komma in även om det är lov? Förr kunde man ha nån sorts medlemsskap vid poolen, är det så fortfarande? I så fall kanske man kan ta sig in på något sätt.... Vore ju himla snopet om vi skulle bli stående utanför grindarna och inte kunna komma in!
Kul att läsa om UN-Day i din blogg. Våra barn gick på UNIS i Hanoi 2001-2002, och där var UN-Day verkligen jättestort. Jag har nog tänkt att det var pga att det var en UN-skola, men inser nu att det är samma sak på andra internationella skolor också. En skillnad ser jag: i Hanoi är dom jätteduktiga på att kopiera, så inför UN-Day drog man iväg till tygmarknaden och köpte blått, gult och vitt tyg, printade ut en bild på en Sverige-dräkt man hittat på internet, tog flickorna med till sömmerskan, och efter två dagar kunde man hämta perfekta Sverige-dräkter med broderier och allt! Och julmarknaden fanns i Dar redan på min tid, ute i någon sorts mässhall höll den till då. Fast jag jobbade ju i Dar och hade inte möjlighet att vara med på så mycket sådana aktiviteter.
Nu börjar vår resa närma sig, om fem veckor är vi där! Man tror det inte riktigt....
Helen

Liselotte sa...

Hej Helene,
Du får gärna höra av dig när ni kommer ner. När det gäller nordiska skolan så är det precis som du säger, skolan är stängd men både poolen och tennisbanan är öppen för alla som är medlemmar i sportklubben. Ni kan alltså gå in och titta.

Min email. liselotte.nyqvist@hotmail.com och telefon 0766 079051.


Karibu Tanzania.
Lotta