onsdag 25 november 2009

Idétorka

Efter snart 1 1/2 års bloggande har jag hamnat i en form av Idétorka. Det känns som jag har skrivit om allt som går att skriva om. Om du inte vill höra samma sak än gång till vill säga. Du får gärna höra av dig med tips och idéer på saker som är intressant att läsa om. Jag gissar att vardagslivet hunnit i fatt oss och livet snurrar på som vanligt. Eller så blir man bara hemmablind och ser inte skogen för alla träden....


Det börjar lacka mot jul och nedräkningen har börjat. Inte bara efter den långa julledigheten utan också för kommande avsked. På bilden ser du Filip och Westley. Efter 4 år i Tanzania är det nu Westleys tur att flytta vidare. Filip och Westley är bästa kompisar och Filip kommer naturligtvis att sakna honom. Det är genom Westley som Filip blivit introducerad i musikens värld. Filip och Westley har ett band ihop, Plan B, tillsammans med några kompisar. Filip spelar trummor och Westley sjunger. Det var också Filip och Westley som blev de stora stjärnorna i Mama Mia på Little Theatre tidigare i höst.


Annars tycker jag nog mest att det är elände man läser om i tidningarna. Här om dagen kom ny inflationsrapport för Tanzania. 18,1 % INFLATION!!!! Anledningen är den stora torkan som slår hårt mot landet. Nu har det kommit regn i stora delar av Tanzania men kortsiktigt är skadan redan skedd. Många boskap har dött av undernäring och vattenbrist. Det innebär att priset på mejeriprodukter, kött och grönsaker stigit i höjden. Även tillgången i butikerna är begränsad. Ofta är det slut och man måste bunkra upp när det väl finns.



I övrigt fortsätter korruptionsskandalerna att fylla tidningarna. Även rivaliteten mellan fastlandet och Zanzibar. Osäkerheten och diskrimineringen för landets alla albinos tycks aldrig få något slut. För dig som inte hört detta förut kan jag berätta att det finns en tro bland landets Häxdoktoter att kroppsdelar från Albinos bringar lycka. Priset för en arm eller ett ben från en albino ligger runt 3000 USD. Det är helt makabert, men sant. Såg någon stans att ca 50 albinos fått sätta livet till.



Snart är det helg igen och dörrarna för den årliga Hantverksmässan, Makutano, öppnar i morgon. Jag och Mia är lite engagerade genom Mama Masai så nu ska vi iväg och packa varor som ska säljas.



Wikendi njema!

2 kommentarer:

The truthteller sa...

Wikendi njema! ÄR det samma som

have a nice Weekend eller?

sussi sa...

Hej alla Nyqvistare ! hoppas att ni mår bra och har hälsan i behåll. Avsked är aldrig roliga ,jag lider med Filip och er andra. Det är som att hjärtat släcks ner på ett litet område.USCH och FY. Ni skriver om torkan och allt som inte växer som det ska... tänk om man kunde exportera regnet till er som har ramlat ner över våra huvuden dom senaste veckorna , tur att man e simkunnig. Mörkt,grått och blött är det här hemma i Sverige. Men som tur e så har grannar och övriga människor börjat att sätta upp ljusslingor och dyl. i träd och buskar, och nu till helgen så kommer ju alla stjärnor och stakar upp i alla fönster MYSIGT.Ni ska säkert oxå upp med stjärnorna i fönstret där hemma . Hur är det egentligen , firar man advent i Afrika ? Och glögg ? Och pepparkakor ? Och Polkagrisar ? nej nu var jag taskig... sånt får ni smaka om ifall ni kommer hem över nyår annars så fixar vi det i fabruari ;)... ha det så bra så länge ! puss och kram från Moster Sussi
ps. Lotta du e helt fantastisk på att skriva dina små historier , men jag har oxå reflekterat över att det varit lite tunnsått den senaste månaden. Jag förstår att fantasin tryter ibland. Jag skulle gärna vilja följa dej en helt vanlig dag med bilder och allt och då menar jag massor av bilder. Sköt om dej "Världens bästa syster" i love you <3