onsdag 10 februari 2010

Från en betraktares ögon

Nej nu får de väl allt skärpa sig, SAS alltså! Vårt nordiska flygbolag som jag varit väldigt lojal. Men nu tycker jag de tappat i konkurrens. Inget nytt tycker säkert många.


Igår kom jag hem till Sverige för en vecka av intensivt minglande med familj, vänner och gamla jobbarkompisar. First Card firar 20 år och vår jubileumsresa går till Åre. Det ska bli så kul att träffa alla igen och uppleva gamla minnen.


Men åter till SAS. Jag var inbokad med Swiss Air från Dar es Salaam till Stockholm via Zurich. Den sista sträckan delar Swiss Air med SAS och de var SAS som opererade rutten just den här dagen. När jag bordade planet hälsades jag välkommen av glada och trevliga flygvärdinnor. Kul tänkte jag, känns nästan som att redan vara hemma. Efter ca 4 meter in i cabinen möts jag av en skylt på en av stolsraderna som säger något i stil med "Economy Extra". Förstår att de måste betyda en biljettklass billigare än Business Class men dyrare än vanlig ekonomi klass. Men just då slog det mig vad patetiskt det såg ut. På andra flygbolag ser man tydligt skillnad på klasserna genom att sätena är större och bredare och allt känns lite lyxigare. Inte på SAS. Här har alla samma stolsmått men man bygger virituella skiljedelare med hjälp av pappersskyltar eller som tidigare med flyttbara skynken. Har man inte råd med skynken längre?!


Min teori besannades när flygvärdinnan senare utannonserade kabinpersonalens stundande matvagn. I Business Class skulle det serveras en varm måltid utan kostnad. Samma sak i Economy Extra men då ingen varm måltid utan kaffe och smörgås. Vi som åkte vanlig economy class skulle få köpa våra smörgåsar och kaffe.


Precis där jag satt fick flygvärdinnan ta diskussionen med ett antal resenärer som klagade på SAS service ombord och tyckte det var konstigt att det inte var gratis. Bland annat en Schweizare som tyckte det var konstigt eftersom han trodde att han skulle åka Swiss Air och ombord på dessa flygningar är det ju gratis. Helt rätt analys tyckte flygvärdinnan men beklagade SAS prisstrategi och sa att hon dessvärre inte kunde göra något åt saken. Hon erkände att även kabinpersonalen var av samma åsikt, men vad har de att sätta emot besluten gjorda av "Huvudkontoret"?!

Ska jag vara ärlig så kändes detta som en sämre kopia av IKEA. Men där är i alla fall korven och drickan väldigt billig till skillnad från SAS där en vanlig burkläsk kostar 25 svenska kronor. Eller har SAS samma strategi som Statoil, dvs man tjänar inte pengar på bensinen utan på korven.

För mig personligen känns SAS strategi väldigt otydlig. Man har inte bestämt sig för om man fortsatt vill vara "The businessmen airline" eller flygbolaget för de många människorna. Å ena sidan konkurrerar man med Ryan Air och försöker likna dem genom diverse självservice tjänster, men utan att sänka grundpriset speciellt mycket, och tilläggsbetalning för ökad service. Å andra sidan ska man fortsatt vara flygbolaget som flyger nordiska affärsmän och kvinnor till olika destinationer runt om i världen. Jag tror SAS måste bestämma sig och våga hålla fast vid sin strategi. Att mitt ifrågasättande är berättigat kunde jag senare läsa i DI (som förövrigt delades ut gratis till oss flygresenärer). Där stod att läsa att SAS för sjätte kvartalet i rad visar röda siffror. Nu ska man permittera ytterligare personal och försöka vända en förlust till en vinst.

Om SAS vill överleva krävs förändring.

Inga kommentarer: