tisdag 23 mars 2010

Kan vi svenskar uppfattas som negativa?


Det känns att regnsäsongen är på antågande. I morse var jag ute och sprang längst Indiska Oceanen och det var så behagligt varm. Lite hög luftfuktighet kanske, men annars helt perfekt. Anledningen till denna iakttagelse var att det regnat under natten/morgonen. Inte för mycket, för då hade det varit floder av vatten på vägarna, utan ett skönt morgonregn. Luften var lite svalare än normalt och det kändes fräscht och skönt att springa.



Åter till dagens bloggämne. Kan vi svenskar uppfattas som negativa? Säkert både ja och nej. Men det jag tänker på just idag är, JA det kan vi. Jag tror nämligen det ligger i vår kultur att mer fokusera på problemen än på möjligheterna.


- The problem is...... är ofta hur vi inleder en problemställning. Jag gör det själv ganska ofta har jag märkt. Vet inte hur de gör det, men amerikanarna är förjäkligt bra på att väva in problem eller kritik på ett sätt som låter positivt. Jag har noterat detta vid ett flertal tillfällen på sistone. Eftersom vi rör oss i en internationell miljö här i Tanzania så har vi också förmånen att studera olika kulturer. Skolan barnen går på är väldigt amerikanskinfluerad. Anledningen är att många lärare naturligtvis är från USA men också UK, Australien och Sydafrika. Det samma gäller också bland expat familjerna.


En gång i månaden är det "Principle coffee morning" både på Elementary och Secondary School. Jag har då noterat att i de fall det är förändringar på gång, som kanske inte alltid är till det bättre, eller resultat från olika undersökningar som ska redovisas, så håller sig diskussionen på ett konstruktivt och positivt plan. Man diskuterar för och nackdelar, olika alternativ och förklarar med fakta hur man kommit fram till beslutet. I det här läget vill jag då ge en eloge till de föräldrar som på ett skickligt sätt ställer öppna frågor i stället för att döda diskussionen med direkt kritik. Lägen som kanske annars hade hamnat i upprörda argumentationer lärare och föräldrar emellan.


Ett annat exempel är på hur man uppmuntrar barnen i tidig ålder att ge positiv feedback. Något som vi svenskar inte alltid är så bra på. Hör här, - Jag tycker du är jätteduktig, men....... hur uppmuntrande är det, att inte bara få njuta av den positiva feedback utan samtidigt få höra vad som är mindre bra. Exemplet jag tänker på är det absolut första föredraget Clara hade i skolan då vi var alldeles nya i Tanzania. Alla barnen hade forskat om olika insekter och smådjur.

Som avslutning på projektet skulle alla eleverna framföra inför klassen vad de hittat för fakta kring sitt djur. Efter framförandet fick barnen som var åhörare ge positiv kritik till den som hade pratat. Oj vad mycket positiva saker de fick höra. Jag är inte helt säker på att detta hade varit fallet i Sverige. Jag tror säkert vi hade lagt till något i stil med, - Nästa gång du talar inför en grupp kan du tänka på att.... osv osv


Det du fokuserar, VÄXER. Ett mycket bra ordspråk som jag försöker leva efter.


Försök att under en dag inte fokusera på det negativa eller uttrycka negativa tankar. Försök i stället att fokusera på möjligheterna och alternativen. Ge positiv feedback till människorna runt omkring dig. Hur skulle det kännas?


Jag tänker själv pröva, idag.



PS. Du kanske undrar vad bilden har att göra med dagnes ämne. Vet inte riktigt men jag tyker att lejonet fångat möjligheten som just då erbjöds. Det är inte säkert han kommer till något mer vattehål just idag. DS

Inga kommentarer: