lördag 25 oktober 2008

FN dagen

The International Week



I fredags var det FN dagen och det firades med parad och utställning på Claras skola. Det var förvånande att se att "svenskolonin" var så stor. Jag hörde någon som sa att det är 22 svenska barn i IST Elementary School. Paraden gick genom hela skolan. Det var en helt fantastisk känsla att se alla barnen komma klädda i sina respektive länders olika kläder och andra symboler. Det var som "typ värsta OS paraden". Jag fick nästan gåshud över hela kroppen. Paraden avslutades i skolans gymnastiksal där firandet fortsatte med sång och dans från olika länder.







Förresten har man firat International week hela veckan på skolan. Många föräldrar har besökt sina barns klasser för att göra en lättsam presentation om hemlandet. Dessvärre missade jag denna möjlighet i Claras klass men ska komma till skolan den här veckan i stället.


Efter den gemensamma samlingen på morgonen kom barnen klassvis och besökte de olika nationerna som hade samlats ute på skolgården. "Nordic corner" delade med sig av traditioner såsom legobygge från Danmark, stövelkastning från Finland, våfflor från Norge och pepparkakor och kanelbullar från Sverige. Vi hade även dekorerat bordet med plastgran och halmbockar och en luciakrona för de som vill pröva. Nedan ser ni mig med luciakrona och solglasögon.



Även en bild på alla vi Mammor som ordnade det nordiska bordet. Ska tilläggas att det inte finns någon representation av våra Isländska vänner på skolan.




Vilken härlig avslutning på veckan!

1 kommentar:

sussi sa...

Hej på er där borta i Afrika eller jag kanske ska säja Jambo !
Vilka fina bilder, speciellt på den söta flickan med den stora sverigehatten . Jag fick oxå gåshud när jag såg hur fint ni firar FN dagen , här hemma pratade dom bara lite grann om varför man firar dagen och så tittade man lite på flaggor från olika länder.
Ni blir säkert mera "svenskar" där borta än här hemma . Det ska bli intressant att följa er i december när det är så många olika traditioner som firas över hela världen och självklart på olika vis.
Här hemma är det höstlov och ungarna är i Norrtälje hos farfar och farmor och har det bra,dom skulle fiska( i varje fall storfiskar´n Oskar) passa en hund och åka till simhallen och bada. Sen kommer dom hem på fredag och då är det tajm att plocka fram döskallar och häx-utstyrslar och skrämma skiten ur alla grannar HA HA HA HO HO HO . Ha en bra vecka så hörs vi på onsdag då det är någon som fylller år hos er har jag hört....... Puss och kram hela långa dan MOSTER SUSSI