torsdag 9 oktober 2008

Principle Coffee Morning!

En gång i månaden bjuder Rektor på Secondary School in alla föräldrar till en informell informationsträff på skolan. Morgonens frukostmöte handlade bl a om hur vi föräldrar kan stötta våra barn i syfte att underlätta deras skolarbete. Det blev då ännu tydligare för mig vilka skillnader det är på den svenska skolan jämfört med en internationell skola. Nu bör jag tillägga att jag inte är fullt insatt i det svenska skolsystemet utan bygger mina jämförelser utifrån egna erfarenheter.





IST följer en internationell skolplan som heter MYP (Middle Year Programme). För Elementary School heter planen PYP. IST mål är att vara bland de främsta skolorna i hela världen. Nästa år, under vårterminen, kommer en internationell delegation för att revidera IST så att de följer MYP/PYP. Det finns därför ett team av lärare på skolan som har till ansvar att utveckla och följa upp skolan enligt MYP´s och PYP´s läroplan.





Det som jag ser som de främsta skillnaderna är pedagogik och omfattning. Gustavs kommentar till olikheterna var att den svenska skolan fokuserar på "nuet" och den internationella skolan på framtiden, dvs universitetstudier och arbetslivet. En ganska bra beskrivning tycker jag. Därför är det viktigt att barnen utvecklar rätt studieteknik redan i tidig ålder. Detta genom att organisera sitt arbete på ett rationellt och logiskt sätt. De utbildas i att använda sina kunskaper både praktiskt och teoretiskt.



För att ge ett exempel inom Matematiken så ska eleven kunna lösa en praktisk uppgift i det dagliga livet med hjälp av en matematisk formel. Vissa uppgifter Clara har med sig hem är även de svåra att förstå. Naturligtvis lägger språket en ytterligare dimension till svårhets graden men uppgifterna är inte alltid helt lätta att lösa. För ett par veckor sedan fick jag ringa runt till ett par engelsktalande föräldrar för att kunna lösa en uppgift Clara hade i läxa . Vi kunde till slut lösa uppgiften med gemensamma krafter.

Studietempot är också mycket högre än i Sverige. I 8:e klass förväntas alla elever lägga ned minst 1 till 2 timmar varje dag utanför skolan och i 9:e klass minst 2 till 3 timmar varje dag. En elev på gymnasienivå förväntas lägga ner lika mycket tid utanför skolan som i skolan. Kraven är alltså mycket höga på varje elev.




Skolåret är uppdelat i 4 terminer och i idag är det sista dagen i "Term 1". Gustav och Filip har fått sina "Term Reports". Rapporten är skriftlig och betyg sätts utifrån Prestation och Delaktighet. Inför varje slutbetyg genomgår alla elever skriftliga prov dvs graduation tests. Vi fick lära oss idag att alla elever måste spara alla anteckningar och prov från tidigare år då dessa kommer till användning inför "Graduation".





Innan jag avslutar vill jag bara dela med mig av en väderreflektion jag gjorde i morse då jag var ute och sprang. I Tanzania börjar det gå mot sommar. Och då menar jag väldigt mycket sommar. Värmen stiger till över 30 grader samtidigt som luftfuktigheten är mycket hög, säkert över 80%. När jag springer brukar jag alltid hålla om mina tummar. Ja i stället för en sten i handen eller dylikt, så att jag inte får håll. Det knepet har jag lärt mig av någon för länge sedan. Men i morse kunde jag inte hålla om mina tummar. Det var så varmt att svetten i handen gjorde mina tummar skrumpna som russin. Som de brukar bli när man badat för länge. Den känslan var helt ny för mig.




Jag hoppas att helgens väder låter solen lysa över norden. Det finns inget som går upp mot en klar och solig höstdag.

2 kommentarer:

david santos sa...

Excellent posting!
Have a nice weekend.

sussi sa...

Hej Syrran !
man kan verkligen säja att vi just nu lever i olika världar. Idag har vi varit iväg och fixat vinter kläder , jackor , skidbyxor , vantar , mössor och självklart gore tex dojjor så att vi är rustade till den dagen då vi drar upp persiennerna och förvånas över att världen utanför är alldeles VIT . Sitter just nu med familjen i soffan och sippar på ett glas rött , barnen dricker fanta med ostbågar och njuter av att det äntligen är fredag pussar och kramar från Sussi, Peter , Jakob , Oskar , Agnes , Cajca och Rocky