torsdag 21 maj 2009

Kulturvecka

Om förra veckan var Party så har den här veckan varit Kultur. Både Filip och Clara har haft olika uppträdanden. Det är lika intensivt i Afrika som det är i Sverige precis innan skolavslutning. Det är då allt ska hända. Och man jagar som en skållad råtta för att hinna med allt; skjutsa, hämta, lämna, insamlingar och avslutningar ... Ja listan tar aldrig slut. Ni känner säkert igen er.

I tisdags var det premiär för "In search of the mountain dragon". En pjäs som handlade om Apartheid, ett ämne som alla elever i grade 8 har jobbat med under en tid. Det var en fantastisk pjäs på många sätt. Hela produktionen var lysande, allt från innehåll och handling, scenografi, skådespeleri och ljus/ljud. De hade alla jobbat hårt med produktionen, vilket märktes inte minst på alla duktiga och engagerade elever. Det syntes också att de haft roligt under tiden. Kameran fick stanna hemma den här gången på inrådan av Filip. Usch vad du är pinsam!

Men i kväll var det dags för Claras dansuppvisning med "The street stars". Och då åkte kameran med. Fast jag kan avslöja att Clara tycker att jag är jätte jobbig. - Du ska alltid ta kort mamma.
Det har varit mycket förberedelser under veckan med extraträningar och klädbyten. På bilden nedan ser ni Clara, Tess och Annie. Anledningen till de svarta ögonen och rufsiga håret var låten Disturbia. Alla såg ut som robotar på scenen. Det rockade fett!


Nu väntar en helg med mera kalas och simtävlingar med Dar Swim Club. För att nästa vecka avslutas med gymnastikuppvisning på morgonsamlingen i Claras skola.


Om det är kultur att segla så kan jag också bidra med lite kultur. Idag var jag och Ulla ute på Indiska Oceanen och seglade värsta kappseglingen. Ingen "Tant segling" här inte. Nu snackar vi höga vågor och kraftig vind. Jag bör nog erkänna att jag var lite nervös när jag såg hur det blåste ute på havet. Men nu hade vi hyrt en av klubbåtarna, en laser. Jag var kapten och Ulla gast, vilket team. Tanken var att vi skulle segla runt ön Bongoyo som ligger en bit utanför Yatch Clubben. Men när vi kom ut på öppet vatten för att runda ön gick vågorna alldeles för höga och vi bestämde oss för att återvända in. Ingen av oss är särskilt erfaren seglare bör tilläggas, så vi var glada att över huvud taget kunna styra båten framåt. På returen hade vi kryss och det blev tuffare segling med gropig sjö. Minst 8 gånger kapsejsade båten och vi var tvungna att vända tillbaka den på rätt köl. Vem har sagt att det är fridfullt att segla?! Ni ska se våra skråmor efter dagens segling. Blåmärken och skrubbsår lite här och där, blåsor i händerna och ömma rumpor.

När vi efter 5:e gången kapsejsat och båten låg helt upp och ned började vi ge upp. Kan ingen komma och rädda oss. Där satt vi helt slutkörda, på båtens köl och önskade att vi var på torra land. Då kom en av de andra damerna som var med på dagens Damsegling förbi och rädda oss genom att vända tillbaka båten på rätt köl...... och vi var på väg igen. Nu gick det undan. Sista slaget in mot båtrampen såg vi ut som riktiga proffs. Till och med båtpojken som tog emot oss tyckte vi var duktiga. Alltid imponerar man på någon!


Bilden ovan är redigerad och ska endast ge inspiration till hur det kunde ha sett ut idag om det varit lugnt på sjön.

Nu ska jag stappla i säng. Undrar hur kroppen mår i morgon?!

2 kommentarer:

Mormor sa...

Aj,aj, Lotta vad du gör din gamla Mamma nervös, det är nog tur att man inte alltid vet vad som händer därborta, snälla gör inte om den turen igen i alla fall inte när det är så mycket vind.
Vi förstår att det är mycket kul nu som händer inför skolavslutningen, vad söta tjejjorna är med sina mörka ögon, bry dej inte om när dom tycker att du är pinsam som ska ta kort hela tiden. Vi uppskattar verkligen din trevliga blogg, och inte minst alla fina bilder som vi får ta del av.
Kamar till hela familjen från
Mamma o Pappa

sussi sa...

Hejfamiljen Nyqvist !
Jag säjer som Mamma vi /jag uppskattar verkligen er blogg det är jättekul att få följa er på ert äventyr. Ja du syrran det är mycket kultur även här hemma med kultur veckor inom förskolan och teater uppvisningar på skolan. Jag är ju dessutom kulturombud på jobbet så jag vet vad du pratar om, själv så har jag även iår stått på scenen nere i viksjö och varit Karlsson på taket och sjungit sånger med alla viksjös ungar, sen så vet alla att det är jag som e Karlsson , man kan inte ens gå på ICA och handla mjölk utan att det står nån liten unge och tjuvtittar på en med ett blygt leende.... Oskar och han klasskamrater hade gjort en pjäs som hette " Rädda jorden nu eller aldrig" den var skit bra och jätterolig med ett aktuellt ämne, man blir så jäkla stolt som förälder när dom e så duktiga.
Idag e vi lediga och vi har precis avslutat lunchen som bestod av pannkakor , sylt och grädde. Nu ska vi snart ta bussen till Jakan och bara strosa runt ... oj nu går bussen snart måste vidare vi hörs en annan gång puss från Syrran