onsdag 19 augusti 2009

Golftokig?!


Loftahammars golfbana i vackra småland!


Åh vad jag längtar till Loftahammars golfbana. En av de finaste golfbanorna jag känner till. Igår var jag och Louise och spelade golf på Lugalo Golfklubb. Vi tänkte ta upp golfen igen efter ett långt uppehåll under våren då värmen var alldeles för intensiv. Luftfuktigheten också för den delen. Men jag hade helt glömt bort hur banorna i Tanzania är.

Vi spelar på en ny bana som ligger på ett gammalt militärfält i Mikocheni, en bit från där vi bor. I höstas hade de bara 9 hål igång men höll på att bygga de resterande 9 hålen. I går testade vi att gå hela banan. Första 9 var som vanligt. Det vill säga nästan alla utslag blockeras av träd mitt i fairway. Grästuvorna på fairway blandas med lika många fläckar av grå dammig sand och vattenslangar ligger slängda på green. Ok var det så här det var?! Men vädret var behagligt och vi hade trevligt. Golfen gick väl så där.

En Coca cola i halvtid och så ut på nästa 9. Spännande!!! Men vilken upplevelse. Som tur var kunde vi skratta åt situationen. De var de värsta fairways vi hade sett. Kuperad terräng med bunkrar över allt. Jag skulle likna dem vid djupa skyttegravar. Buskage, vallgravar, diken och träd över allt. Det skulle inte förvåna mig om man medvetet byggt den så för att många bollar ska gå förlorade. Vi såg ett antal killar i buskarna som letade bollar. Lyckosamma var de. Bollarna delade de med caddyn. Greenerna var dock hyfsat bra. Men flaggpinnen, hur såg den ut? Ibland hade man använt kvistar och vid något hål såg jag ett armerings järn. Fantasin är det i alla fall inget fel på.

Men är man golftokig, så är man!

2 kommentarer:

sussi sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
sussi sa...

Hej syrran !
Det skulle vara intressant att se bilder ifrån den 10-sjärniga golfbanan som du var ute på igår ;)
Hoppas att allt e bra med er.
Idag har skolorna börjat här hemma oxå, lite pirrigt i magen var det hos Oskar och Agnes som dessutom vaknade 5.40 istället för 7.15.Jag lovar att det inte var några problem att få henne i säng ikväll.
puss och kram till er alla
från Sussi & co.