torsdag 11 december 2008

African moment

Jag vill understryka att Tanzania är ett underbart land med vänliga och trevliga människor. Landet där solen alltid skiner och havet alltid är badkarsvarmt.

Men ibland märks kulturskillnaderna! Och det är då man får ett "African moment".

Det hände idag. På förmiddagen hade jag varit ute och seglat Laser med Sofie och de andra tjejerna/damerna i Laser sektionen utanför Yatch Clubben. En underbar förmiddag helt enkelt. Jag var på utmärkt humör och njöt av livet. Tills allt började krångla.

Efter att ha hämtat alla barnen från skolan drog Gustav och jag iväg till ett litet shopping centrum för att inhandla ett par nya basketskor inför morgondagens resa till Moshi. (Gustav och Filip ska dit på tävlingar med IST. Fotboll, basket och simning).

Visst fanns det basket skor. Men alla modeller i storlek 44. Men hallå, har alla män i Tanzania storlek 44 i skor??? Eller?????

Bara att gilla läget. Iväg till nästa butik. Även där hittade vi basketskor i storlek 44. Efter mycket provande, och tålamod, hittade vi ett par som "passade perfekt". Ja de var tvungna att passa, annars skulle Gustav inte få några skor till Moshi.

Jag kan också tillägga att detta fenomen hände förra veckan när Filip och jag skulle köpa nya fotbollskor till honom. Vi var runt i ett flertal butiker och alla kunde erbjuda fotbollskor, i storlek 44. Jag började känna igen situationen.

- Perfekt sa jag ändå. Låt mig bara springa ner till uttagsautomaten och hämta ut lite pengar. (Här betalar man ju inte med kort som bekant). Och nu började nästa jakt. På pengar!!!!!!!!!


Efter många kilometrar på dåliga vägar, hektisk trafik och 5 icke fungerande uttagsautomater, hittar jag slutligen en bankomat som fungerar. Då var det bara att åka tillbaka till butiken och betala för skorna.

På vägen hem var jag även tvungen att handla snacks till killarnas långa bussresa i morgon och samtidigt hämta Clara på fritids.

När jag äntligen kom hem var jag helt slut. Då ser jag att hantverkarna, som hjälper oss att fixa badrummet, hängt upp den nya spegeln nästan ända uppe i taket. Clara når nätt och jämt upp med näsan över nedersta ramkanten på spegeln. -Dessutom har de repat glaset i spegeln...

Det blev för mycket för mig. Det är i sådana tillfällen man längtar till ordning och reda.

I natt kommer i alla fall jag att Sova Gott.

God Natt

2 kommentarer:

Yasinta Ngonyani sa...

Poleni sana! jag förstår dig(er) presis! nawatakia safari njema ya kwenda moshi

sussi sa...

Hejsan !
Du har rätt det skulle inte fungera att du arbetar..... så som du verkar flänga fram och tillbaka från olika aktiviteter. Jag tror att tanzania är rätt land för Jakob han har nämnligen storlek 44 i dojjor.Hoppas att ni får det trevligt nu när det kommer besök från Sverige och att presenterna kommer till pass. Nu ska jag titta på finalen av IDOL vi hörs en annan dag pussar och kramar från Sussi