söndag 21 december 2008

Jullov/sommarlov ?!


Det känns mer som sommarlov när vi tittar ut genom fönstret och ser solen skina och fåglarna kvittra. Men enligt kalendern så är det jullov.

I fredags slutade barnen skolan för den här terminen. De börjar igen den 13 januari. Ett långt och härligt jullov ligger alltså framför dem. I Claras skola hade de en gemensam samling för alla barn, lärare och föräldrar för att fira den stundande ledigheten. Det var sång och dans uppvisning och Rektorn läste en juldikt. Sista uppträdandet framfördes av några Tanzaniska lärare på skolan som sjöng och spelade afrikansk musik. Mycket medryckande så det hela slutade med att alla elever, lärare och föräldrar ställde sig upp och började dansa till de afrikanske rytmerna. Ni må tro att det "rockade fett" i den stora gymnastiksalen.


Det är verkligen en upplevelse att få vara en del av en internationell skola. Mångfald är skolans stolthet och framhävs i alla lägen. Tänk vad mycket vi får vi får lära oss om andra kulturer.

Barnen har jobbat hårt och helt anpassat sig till skolan. Över förväntan måste jag säga. De har fått många kompisar och livet här är nu vardag. Efter varje termin får alla elever skriftliga utvärderingar som beskriver vad de uppnått under terminen, hur väl de deltagit i respektive ämne och potentiella utvecklingsområden inför kommande termin. Mycket professionellt och värdefullt både för elev och föräldrar.


Det är måndag morgon och vi har vinkat av familjen Guditz som åkte till Zanzibar. De stannar först en natt i Stone Town för att sedan åka upp till norra Zanzibar där vi tillsammans ska fira jul. Vi övriga åker i morgon eftermiddag. Dessvärre blev Calle sjuk med hög feber i går kväll. Vi får hoppas att han snart kryar på sig. Våra planer är att åka ut och simma med delfiner och snorkla på julafton.


I kväll ska vi ha lilla julafton hemma hos familjen Nyqvist. Vi har julpyntat så gott det går med tomtar och juldukar. En liten plastgran gör ett desperat försök att sprida julkänsla i den annars så somriga omgivningen. Julmaten får nog vänta till vi kommer hem till Sverige. Det är svårt att få tag på sill och Janssons frestelse i Afrika. Men julklapparna som flugits ner från Sverige med Cilla och Janne ska delas ut. Kanske av någon nordisk tomtenisse.....


Efter en utvilande julhelg på Zanzibar flyger vi sedan hem till Sverige för att fira nyår och träffa familj och vänner. Vi flyger via Amsterdam till Stockholm den 29 december och stannar till den 12 januari. Det ska bli kul att träffa alla och förhoppningsvis känna lite kyla och njuta av den svenska ordningen.






Vi vill önska er alla en riktigt God Jul och Gott Nytt År!

Med önskan om ett snart återseende.

Claes, Lotta, Gustav Filip och Clara

1 kommentar:

sussi sa...

Hej alla Nyqvistar !
Idag är det dan före dan före dan före dopparedan och om jag ska vara ärlig så är det väldigt svårt här hemma oxå att få den rätta jul-feelingen. trots att granen står på plats och att alla julklapparna ligger under och suktar framförallt de yngre i familjen. Jag spelar intensivt på cd:n Carola och Peter Jöback men det vill inte riktigt hjälpa. Tyvärr.....annars börjar allt att likna jul i vårt hus, idag var vi på ica och köpte julmaten skinka, prinsisar, sill ,sillsallad och självklart julmust m.m. Vi tog även en sväng in på Apoteket röda näsan och köpte julnubben , men LUGN vi lovar att spara tills ni kommer hem allt som ni vill smaka. Och vi kan säkert baka peppisar med clara oxå om hon har lust.
Ja som ni hör så tuffar vårat liv på här hemma i Svedala lika snabbt som för er även om vi gör det på olika sätt. Nu vill jag önska er en underbar resa och jag hoppas verkligen att ni får träffa delfinerna och även simma med dom , jag vill nämnligen ha full rapport på detta äventyr, eftersom det är min dröm att få simma med delfiner och jag hoppas att jag får den uppfylld innan jag kastar in handduken( det har jag nämnligen inga planer på dom närmaste 50 åren)
PUSS OCH KRAM ÖNSKAR JAG ER så hoppas jag att vi hörs på julafton
Syrran ,Mostern och Svägerskan