torsdag 4 december 2008

Julrusch?

Vad är det? Igår kväll var jag ute med några tjejkompisar och det slog mig då att julen var nära förestående. När vi alla skulle skiljas för kvällen så var det en som sa -God jul och gott nytt år!! Oj oj oj tänkt jag. Snart är det verkligen jul. Det som känns så långt bort.... här är det fortfarande sommar.

Den enda rusch jag känner är väl att det är lite fler aktiviteter än vanligt. Igår kväll var det sång och musik uppvisning på killarnas skola. Underhållningen var av varierande kvalitet kan jag ärligt säga. Men Gustav och Filips uppträdande var naturligtvis av "världsklass". Den 17;e december har Claras klass bjudit in till dans uppvisning. Det blir Ngoma danser. Vet inte riktigt vad det är för något men det låter spännande. Vi har fått sett lite smakprov här hemma. Man viftar med rumpan både hit och dit och sjunger sånger på kiswahili.

Många av våra vänner åker hem i jul eller far iväg på andra spännande resor. När skolan slutar den 19:e december kommer det säkert att bli tomt på den lilla halvön. Själva kommer vi att fira jul på Zanzibar med familjen Guditz. Vi har bokat in oss på ett hotell på nordvästra sidan av ön där vi ska njuta av livet och umgänget i största allmänhet. Det blir säkert några utflykter också som att simma med delfiner, en kryddtur och snorkling.

Nu väntar en skön lång helg. Alla är lediga även på måndag och tisdag. På måndag firas en muslimsk högtid Idd El Hajj och på tisdag är det Independence Day. Vi får se vad vi hittar på. Själv hoppas jag på en utflykt till någon skön beach......

1 kommentar:

sussi sa...

Julruschen är här i allafall!
hej på er allihopa hoppas att ni mår bra (men det låter så på bloggen). Vi mår utmärkt, än så länge ingen vinterkräksjuka men den är i faggorna bläääääääää. Idag har jag och ungarna varit i Jakan och shoppat finkläder till julen och några julklappar,till Agnes köpte vi en ursöt tyllklänning , Gissa om det har varit en sjungande och dansande tjej här hela dagen som har gått med en microfon i handen och sjungit " tänd ett ljus och låt det brinna" för fulla muggar. Hon blev sur på mej när jag satte stopp för klänningen när vi skulle baka pepparkakor senare på dagen. Hon förstod inte vad jag menade när hon fick ta av den ( jobbig morsa minen ) satt på ett tag.
Men när hon fick dekorera peppisarna med rosa och vit kristyr och silverkulor så kom goa och glada Agnes tillbaka.Men julkänslan vet i sjutton om den har kommit trots alla juldofter i köket......Igår på centrum kom det fram en gammal bekant som kramade om mej och önskade God jul och gott nytt år och jag bara kände HERRE GUD STRESSA MEJ INTE!!!!!! men det är väl kanske det som är tjusningen med tiden innan julen.
Om det är något speciellt som ni önskar så får ni höra av er så kanske vi kan skicka med "Guditz" det , typ pepparkaksdeg eller glögg . Nej nu har jag inte tid längre .... vi ska ha lite mys innan ungarna ska gå och sova vi hör en annan gång puss och kram från Sussi Peter Jakob Oskar Agnes Cajca Rocky och alla fiskarna i akvariet