söndag 14 december 2008

Luciafirande i Tanzania


Så här stämningsfullt firade vi lucia i Tanzania. Clara står längst till höger på bilden, bredvid tomtarna. Ca 200 gäster var inbjudna till det svenska residenset för att lyssna på vackra lucia sånger och för att äta pepparkakor, lussebullar och dricka glögg. Mer stämningsfullt än så här kan det inte bli.



Men ljuset kom till Tanzania redan kvällen innan. Då anlände nämligen våra kära vänner, familjen Guditz, till Dar es Salaam. De anlände sent på kvällen, så mörkret låg tungt över himmelen. Att ljuset var ovant för långväga gäster från norden kunde vi bevittna morgonen därpå. Var och en av våra gäster kisade mot solen, satt handen för ögonen och sa - Oj vad det är ljust.... Men de vande sig till slut.






1 kommentar:

sussi sa...

Hej på er allihopa ! (och då menar jag alla som är på plats).
Ni ser ut att ha fixat det finaste lucia tåget som jag har sett iår. På lucia dagen var vi och shoppade julklappar hela dagen och på kvällen var vi på fest hos grannarna så faktiskt så var det första gången på länge som jag inte såg någon Lucia. Och idag så firar vi eller dom på jobbet men jag slutade tidigt och dessutom så är Oskar sjuk med feber så då var det bara att cykla hem till honom. Dom ska ha ett julspel på skolan på fredag när det är avslutning så då får jag se alla tärnor, tomtar och stjärngossar. Här hemma är det mycket julstök i görningarna, barnen och Peter vill säkert klä granen redan nu men jag tycker att det är för tidigt ännu. Det får allt vänta tills helgen. Annars så är det ingen julstämning här hemma precis , snön lyser med sin frånvaro TYVÄRR...... det vore ju trevligt med snö, idag var det en aning med frost på marken . När vi gick ut på förmiddan så var det en lite flicka som låg och slickade marken och sa Gott Gott de e´ glazz, Sen kom solen och vips så var det grått och lerigt igen. Ja ja ja det är våran vardag för tillfället.......
Hur som helst så går det snart mot ljusare tider jag tror att det är vintersolståndet den 21 ddecember och efter det så blir det ljusare igen TACK OCH LOV för det.
(mörkret sliter)
Sköt om er och hälsa där det behövs
Pussar och kramar från Moster Sussi ps. Oskar och Agnes hälsar