torsdag 24 september 2009

Svenska nyheter i The Citizen

Att bo i Afrika känns väldigt långt borta. Faktiskt som att bo på andra sidan jordklotet. Som tur är har vi Internet och det går hyfsat lätt att hålla kontakten med familj och vänner. Jag kommer ihåg på 80-talet när jag var barnflicka i New York. Då kunde man vänta flera veckor på ett brev från Sverige. Lokala nyheter var man helt avklippt från. T ex vilka nya popgrupper som slagit igenom, mode, politik, bankrån eller andra uppmärksammade händelser. Så är det inte nu, som tur är.

Men även om nättidningar finns så får man ändå inte samma känsla för de lokala nyheterna hemma. De nyheter vi får här är inom ramen för BBC och CNN, dvs många gånger bra nyheter men väldigt UK eller US inspirerade. Absolut inget att klaga på, tvärt om. Men vad som händer uppe i lilla Sverige rapporteras sällan. En och annan gång kan man få ett litet inslag av svenska kändisar. Som för några veckor sedan när Fredrik Reinfeldt var på besök i Sydafrika. Han var där som EU representant och man rapporterade om besöket med Sydafrikas president, Jacob Zuma.

Men igår, då hände det. Under "International New" i The Citizen, var en bild och information om den helikopter som användes i rånet söder om Stockholm för ett par dagar sedan. Dagen innan hade jag läste lite om det på aftonbladet.se. Jag förstod att det var dramatiskt och att nu detta fått politiker att ifrågasätta Sveriges säkerhet. Eller var det partipolitiska stilpoäng Bodström försökte skaffa? Nu när slutspurten inför nästa års val har börjat, menar jag. Men att detta skulle finnas att läsa här nere i Afrika hade jag aldrig trott. Så det måste alltså ha varit en världsnyhet.

Annars läser man just nu om Albino-mördare i The Citizen. Tre män som anhållits och i domstolen dömts till mord på en 13-årig albino kille. Man debatterar om dessa herrar ska få dödsstraff eller inte. Många är för dödsstraff och vill att de ska hängas publikt. Tanzanias president,Jakay Kikwete, är emot dödsstraff så låt oss hoppas att detta inte blir verklighet. Annars har valkampanjen dragit igång även här. Nästa år är det även val i Tanzania. Om jag har förstått det rätt står det mellan två stora partier. Det regerande CCM och ytterligare ett till.

Inga kommentarer: