onsdag 2 september 2009

Trädgårdsdags!

Omogna tomater.

Bananer i klasar.


Papaya träd.
Flitig Lisa?

Gul blomma.
Bouganvilja. (Stavas det så?)


Känner igen den men kommer inte ihåg vad den heter.



Jag tänkte bjuda in dig till vår trädgård. En liten rundvandring bland blommor, buskar och fruktträd. Alla bilder är tagna av Mama Scan(ia) och återfinns någonstans i den stora och härliga trädgården.

Blommor som man annars ser i krukor hemma växer i rabatterna här. Fråga mig inte vad de heter för det har jag ingen aning om. Dessvärre är jag inte lika duktig i rabatten som min syster är. Hon föddes med gröna fingrar. Själv är jag glad om jag får till det i krukorna utanför huset. Men det har säkert med intresse att göra. För den med Florist eller Landskapsarkitekt som intresse är detta ett eldorado av utmaningar. Vår trädgård skulle behöva få sig ett ansiktslyft. Många plantor är gamla och skulle behövas bytas ut. Nya arrangemang i rabatterna och så vidare. Claes tyckte det var en bra uppgift för mig men jag vet inte varför det alltid kommer något annat emellan....


Sista tillskottet är i alla fall ett citron och ett apelsinträd. De planterades i veckan. Drömmen är att bli självförsörjande på frukt och grönsaker. Just nu har vi: Bananer, Papaya, Mango (kommer att bära frukt om ett par år), Citron- och apelsinträd. När det gäller grönsaker har vi: tomater, paprika, pilli pilli, sallad och basilika. Säkert något mer som jag inte känner till.


Trevlig helg!

2 kommentarer:

Katta sa...

Hej,
Hibiskus heter blomman som du glömt namnet på och den gula är ngn form av lilja. Hoppas allt är bra med er och en trevlig helg önskar jag.
Kram från Katta

sussi sa...

Åh vad jag blir avis på alla fina växter i er trädgård. Och tomater som jag försökte få dej att odla, dom måste ju trivas i det varma och soliga klimatet.Här hemma börjar odlarvädret att försämras om man säjer så. Mina tomater är mogna och vindruvorna är klara om ca. 1 vecka och så har jag massor av björnbär som jag plockar av varje dag mums. Jag ska snart gå ut och plocka några som jag ska doppa i vit choklad tillsammans med jordgubbar . Jag ska överraska min kära make med Rosa bubbel och chokladdoppade bär eftersom vi har varit gifta i 10 år idag HURRA FÖR OSS !!!! Det är personbästa för oss båda så det måste självklart firas. Imorgon så får mamma och pappa ta Oskar och Agnes så vi får en stund för oss själva, det blir nog ett stadsbesök och lunch på någon trevlig restaurang skulle jag tro.
Annars så har den hektiska vardagen verkligen kommit hem till oss med träningar ,föräldramöten , småttingcuper och mycket jobb. Tur att ungarna bli äldre och klokare och tycker om att vara själva i huset och rå sej själva, dom var ensamna ca. 3 timmar i tisdags och var både sams och glada när jag kom hem efter ett möte på jobbet, det känns skitskönt.
Nej nu måste jag ta itu med alla husmorssysslor som hänger över mej.
Tjingeling från Moster Sussi
Ps. Katta har rätt den heter Hibiskus den där blomman som du var osäker på , du e ju riktigt duktig på namnen syrran jag som trodde att allt var tulpaner i din värld ;)