torsdag 18 september 2008

Förväntansfulla

Hej



Idag är det fredag och vi ska snart åka till Johannesburg i Sydafrika. Claes ska på ett möte på måndag, så vi passar på att ta en minisemester hela familjen. Vi startar med en vistelse på Sun City tillsammans med en jobbarkompis från Sydafrika och hans familj. Vad jag har hört så ska det vara ett häftigt ställe där man kan göra i princip allt. Vattenland, minisafari, golfbana, köra fyrhjulingar osv osv. Men vi får väl berätta mer när vi kommer tillbaka.



Efter helgen åker vi till Claes chef och bor hos honom och hans fru till tisdag, då vi flyger hem igen. Som ni förtstår så är vi alla förväntansfulla. Inte bara på helgens äventyr utan även på den kommande "SHOPPINGEN". Vi har nämligen lovat barnen att köpa en till dator (eller två). Att bara ha en dator i familjen är inte hållbart längre.



Killarna har som jag skrivit förut mycket läxor. Läxorna är i form av projekt och kräver skriftliga rapporter. Och här förväntas alla dokumentera i word, power point eller excel. Så just nu har vi ett avancerat kösystem med förtursregler. Gustav och Filip pluggar även svenska via Sofia Distans. De har varsin lärare som de skickar sina inlämningsuppgifter till och som sedan ger feedback. Vill man sedan hålla kontakt med sina kompisar hemma över msn eller PA så förstår ni att en dator i familjen inte räcker. Clara vill ju också ha sin beskärda del av tiden.



På inköpslistan står även ett par fotbollsskor till Filip. Vi har varit runt och tittat men inte hittat några som passar den unge herren. Nu håller vi tummarna för att Johannesburg är en shoppingstad i världsklass.



Appropå fotboll så kan jag berätta att de hade sina första fotbollsmatcher med skollaget igår. Det var väl ingen imponerande tillställning enligt rapport från de båda. Matcherna gick på halvplan, dvs 7-manna fotboll. Matchtid var 2x12 minuter. När matchen skulle starta, ca 10minuter försenad, så säger domaren att man tänker starata med en damfotbollsmatch. Alla lunkar av planen för att lämna plats åt tjejerna. Inte som i Sverige kan vi konstatera....!



Jag kan också berätta att jag spelat min första golfrunda i onsdags. Samma sak där. Golfbanorna kan mer liknas som åkermark än som golfbana. Jag var smutsig ända upp till knäna efter 18 hål. Min score vill jag helst glömma. Men det var oerhört trevligt. Jag spelade med en svensk tjej och vi hade massor att prata om. Alla är så trevliga och gästvänliga.

Det som däremot är överlägset här är alla former av vattensporter. I går var jag med Karin, vår granne, på en segeltur i hennes laser. Otroligt roligt att få ge sig ut på det böljande havet. Om jag får bestämma kommer vi köpa en liten jolle som vi kan ha nere vid båtklubben. Man måste verkligen passa på när vi bor som vi gör.



Med önskan om en trevlig helg!



Nyqvistarna

3 kommentarer:

Katta sa...

Hejsan fam Nyqvist,
Det är så roligt att få följa ert uppdrag via er blogg. Många roliga skratt får man och ni verkar att ha det hur bra som helst i ert nya land. Tänk att få komma till Johannesburg, wow!! Shoppingen sägs vara mycket bra vad jag har hört av andra som varit där, lycka till med den delen. Väntar med spänning på er reseskildring från Sydafrika.
Kram från Katta

Yasinta Ngonyani sa...

weekend njema pia salimia wote

Löfet sa...

Ohhhh vad jag blir avis! Men vi har det rätt fint här också, massor av svamp i skogen, riktigt varmt och skönt för årstiden och inte en droppe regn på flera dagar.

Tror att jag ska kila in på NK på lunchen:-)

kram Löfet