tisdag 2 september 2008

Kila siku .... (Varje dag...)

... är den andra lik.




När jag var ute och sprang i morse så funderade jag på vad jag skulle skriva på bloggen. Då insåg jag att vardagen hade kommit till Tanzania. Precis som i Sverige. Och som den gör efter ett tag av fasta rutiner. Jag tänkte därför skriva och berätta lite om vad som händer en vanlig dag hos familjen Nyqvist.




Klockan 05.30 ringer klockan, alternativt så galer tuppen, och man undrar om det verkligen är dags att stiga upp. (Vid den här tiden är det fortfarande mörkt ute) Vi kanske snoozar ett par gånger innan det är dags att hoppa ur sängen och ut genom myggnätet. Därefter följer normala morgonrutiner. Vi har det lite körigt med tidsschemat eftersom vi bara har en dusch och en toalett på fem personer. (Gissa om det är kaos de dagar någon är dålig i magen....)



Kl 06.35 bär det av. Då tar Claes den stora bilen och släpper Clara i skolan på vägen till jobbet. Claras skola börjar 07.10. Jag tar den lilla bilen med Gustav och Filip. Deras skola börjar redan kl 06.55. Därefter hem en sväng för att sedan åka till Kiswahlili-kurs som börjar kl 08.00.




När Kiswahilin är slut kl 12.00 tar jag bilen runt i samhället för att göra den dagliga shoppingen; det kan vara frukt- och grönsakshandlaren, butchern och sedan supermarket. Ni ska veta att det är ett helt företag att göra all inhandling. Ofta får man till svar -"out of stock" när man frågar efter någonting. Det är nästan så att man längtar efter ICA Viksjö ibland...




Kl 13.15 ska Clara hämtas från skolan, om hon inte har någon eftermiddagsaktivitet. Därefter körs hon till Nordiska skolan på fritids. När Clara lämnats brukar någon av killarna ringa för att vilja bli skjutsad hem. Nu väntar mellis och läxläsning. Kanske hinnar man med ett dopp i poolen. Som jag skrivit tidigare så är det ganska mycket läxor. Många inlämningsuppgifter som man behöver datorn till. Vi måste därför köpa nya datorer så att vi slipper dagens kösystem. Den dator vi tänkte köpa i lördags var naturligtvis "out of stock".


Kl 16.00 hämtas Clara från fritids och då kan jag ha hunnit med ett antal vändor fram och tillbaka mellan killarnas olika aktiviteter eller kompisar. När alla barnen väl är hemma är det dags att börja laga mat. När Claes kommer hem vid 18.30 tiden står maten på bordet!!!!





Då maten är undanplockad ska barnens matsäckar för nästa dag förberedas. Ofta blir det en smörgås, dricka, frukt och grönsak. På fredagar kan det bli en liten påse chips eller ostbågar. Många barn har chips med sig varje dag till skolan. Första dagarna var Clara alldeles förundrad över de andra barnens matvanor. Det är långt från den svenska "Tallriksmodellen" vill jag lova.



Klockan 22.00 är det oftast släckt hos familjen Nyqvist. Endast husfrun är vaken! Då har jag tid för egna läxor eller en god bok.



Så här kan det alltså se ut en vanlig dag i Tanzania. Förutom på fredagar. Då ska jag införa ett obligatoriskt dopp i havet vid båtklubben. Det är otroligt härligt med ett eftermiddagsdopp och att se solen gå ned i havet. Kanske med en kall Cola eller öl i handen.



God Natt!

3 kommentarer:

Jessica sa...

Det låter tufft att vara hemmafru, skulle inte du ta det lugnt och njuta av ledigheten? Låter ju som vanligt för dig med tidiga mornar, skjutsa hit och dit och tiden till dig själv i sista hand.
Ang. vad du ska skriva om i bloggen, tycker jag att det är roligt att höra vad du lär dig på din språkkurs. Du får skriva ner en liten ordlista med ord och fraser, så vi andra lär oss också. Annars tror jag inte att vi har hört nog om hur det är att bo och leva som ni gör, bilder av er och huset och omgivningen.
Idag när de nya grannarnas tjej var på uppfarten när Emma kom hem, sa jag till Emma att henne kan du kanske leka med. Nej, jag vill ha tillbaka Clara...
På återseende!
Jessica

Yasinta Ngonyani sa...

Nu får du lite att fundera: Pole sana kwa kazi nyingi. salimia familia yako. ok kanske det räcker det låter presis som en Tanzanier kvinnor har. kazi njema na masomo mema

sussi sa...

Hej syrran och alla andra!
Vilken dag du har att "köra" dej igenom .Usch här går man och tror att du har en lugn lyxtillvaro hela dagarna hmmmm.Och är en aning avundssjuk på dej/er. Jag ber om ursäkt, du stressar ju lika mycket på den sidan av jordklotet, jag förstår att vardagen kommit ikapp med dom tiderna som du har att passa .Men det där du sa om fredagseftermiddagar det lät inte helt fel men det är klart att efter att ha kört som en gnu fram och tillbaka hela veckan så är det skönt att koppla av i havet med en öl i sin hand, själv får man krypa ner i bubbelbadet med en drink på kanten och drömma sig bort till paradiset , men men jag kommer inte så långt i drömmarna .... antingen så vill någon av ungarna bada med mej eller oxå så kommer det en katt som går balansgång på kanten och håller på att drutta i hela tiden THAT´S LIFE !!!!!
PUSS OCH KRAM FRÅN SYRRAN