måndag 8 september 2008

Mambo!




Äntligen hemma efter en kaotiskt morgon i bilen. Då min bil är på service var jag tvungen att köra Claes till jobbet. Jag har skrivit det förr men det tål att upprepas. Trafiken här är inte att leka med. Resan till Claes jobbar var ok. Normal morgonrusning, dvs massor av bilar, cyklister, trafikpoliser och gående med eller utan kärror. På vägen tillbaka började kaoset. Normalt är det två filer tillbaka till stan. Men eftersom trafiken går ganska långsamt skapas helt plötsligt 4 eller 5 filer i bredd. Minibussen, lokalt kallad Daladala, ger sig ut på vänster vägren. Helt plötsligt ser man bara toppen på bussen då den åkt ner i ett hål i den gropiga vägrenen. Den skakar och vickar så man tror den ska välta. Bussen är fullpackad med folk som är på väg till jobbet. Ibland hänger människorna ut genom fönsterrutan för att få plats. Mellan bilarna och bussarna cyklar killar med travar av egg på pakethållaren. Även en och annan motorcyklist tar sig fram sick sack mellan bilarna. Jag förstår inte själv hur jag kan behålla lugnet. Nu är jag i alla fall väl hemkommen och med en kopp kaffe i handen.







Jag tänkte fortsätta att berätta om en annan notering jag gjorde igår. "Banktjänsteman" som jag är så är det kul att jämföra Europeisk bankstandard med Afrikansk. Det är stor skillnad. Här är det fortfarande kontanter som gäller. De få butiker som accepterar kort tar ut en extra avgift om ca 4-6%. När detta händer har jag svårt att inte låta bli att utbilda dom i MasterCards och Visas regelverk. Men vad hjälper det, det är bara att gilla läget.



Igår skulle jag betala min försäkring på bilen. Innan jag går in på Barcleys Bank tar jag naturligtvis ut det aktuella beloppet i bankomaten som finns utanför. Det har jag lärt mig sedan tidigare att man måste göra eftersom vi har vårt konto i annan bank. När jag glad i hågen kommer in på banken för att betala min räkning (Internetbank har inte kommit hit ännu) så blir jag informerad om att jag inte kan betala min räkning. Detta eftersom mitt försäkringsbolag inte har konto i denna bank. Jag hänvisades därför direkt till AON´s försäkringskontor som jag vet finns i närheten . Där är det inga som helst problem att betala räkningen hos en snäll dam i kassan.


Men vän av ordning undrar om alla människor har tid att åka runt till olika företag varje gång det är dags att betala sina räkningar??!! Dessutom är det ju en stor säkerhetsriskt att hantera så mycket pengar hos företagen/butikerna. (Eller är det jag som jobbat på bank för länge...?!)






Med detta sagt vill jag också uppmana mina vänner på banken. Här finns det massor att göra! Om man har uthållighet och vilja att göra affärer i Afrika. Om inte bankerna skyndar på så kommer telecom-bolagen att ta stora delar av marknaden. Hörde att >40% av den tanzanianska befolkningen har tillgång till mobiltelefon. Och jag ser redan att vissa småtransaktioner kan utföras med hjälp av mobilen.





Nog om detta. På bilden ser ni Gustav och Filip i sina nya P.E uniformer. (P.E = Physical Education/Idrott). Den vackra uniformen fungerar även som klädsel i skollagen i fotboll, vilket båda killarna är med i. Jag kan tillägga att dom med viss tvekan ställde upp för fotografering.


" - Du är ju västa japanen, mamma. Ska ta kort i alla lägen". Men jag tror och hoppas att ni alla uppskattar lite bilder på oss då och då.




Nu ska jag iväg till TV-bolaget och betala en räkning så att vi kan se på TV ett tag till.






Tutaonana!

8 kommentarer:

Yasinta Ngonyani sa...

Poa! jag känner igen det vi har varit i Tanzania 2007. även jag som är där ifrån blev förvånad hur trafiken är. Nimefurahi kuona unajitahidi kuandika kiswahili kidogo. Kazana.

Jan sa...

Uppbygglig läsning för oss som sitter limmade vid internetbanken dagligdax.
Janne G

sussi sa...

Hej på er ! värst vad krångligt allt verkar, handla ,ta ut pengar, köra bil m.m. Förmodligen så tycker alla som bosätter sej i vårt land att saker och ting kan göras på ett helt annat sätt oxå det blir väl så när man provar på nya saker vi hör Sussi

Jessica sa...

Jag tycker det låter spännande. Lite adrenalinkick på morgonen inför löpningen. Man måste ju känna sig som om man kommer från framtiden med all den bristande utveckling.
Men medans du solar och badar i poolen så kan jag betala mina räkningar via internet. Man kan inte få allt ;).
Min syster och Emma kommer hem i natt efter att ha varit på Mallis, de har också 35 grader och har badat massor. Själv väntar jag på att regnuppehållet ska vara så pass länge att gräsmattan hinner torka så att jag hinner klippa den.

Lillqvist sa...

Hej!

Kul att läsa hur det går för er därnere. När vi (Roger och jag) var i Afrika (Gambia) upplevde vi också bestyren kring betalningar... allt är inte som i trygga (?) Sverige. Här hemma har vi höstväder - regnigt, mulet och trädet börjar sakta skifta färg. Idag har jag återigen varit iväg till Olles kiosk med ett brunt paket adresserat till Tanzania (de tittar lika skumt på mig varje gång ;-)). Ska bli spännande att höra vad ni gillar innehållet dena gång. Ikväll blir det "rackabajsare" och fondue tillsammans med några vänner. Snart är det höstlov - tiden går snabbt..
Sköt om er så hörs vi! Kramar från alla Lilllqvistare

Ulla Sätereie sa...

Snygga pojkar! Snygga PE-uniformer!
Så fina är de inte på IST-primary. Oskar ska spela i skollaget där på onsdag och jag har inte riktigt fattat vad han ska ha på sig. Hoppas att han har bättre koll än jag.

Liselotte sa...

Tjena Lillqvist! Vi väntar med spänning fram emot det bruna paketet. Finns det något ni vill ha från Afrika? Vi har sett att dom säljer torkat kött som man tuggar på. Nästan som godis?!
När Filip läste "rackabajser" så sa ha åhhhh vad gott. För min del låter det som en riktig grogg.
Lotta

Löfet sa...

Om du tröttnar på dom lata dagarna kan du nog söka platsen som Kundombudsman - det verkar som det finns ett behov av det även i Tanzania:-)

kram Löfet