torsdag 4 september 2008

Torsdag kväll!



Hej igen,




Jag hoppas att ni inte tog mitt förra inlägg som en massa gnäll. Det var absolut inte så jag menade. Det jag ville säga var att allt blir rutiner och man trillar in i en vardagslunk, vart än på jorden man befinner sig. Och jag måste säga att vardagslunken här är behaglig. Ordet stress finns inte här. Inte dess innebörd heller. Man går långsammare, dvs pole pole. Tidsuppfattningen är inte heller den samma. Allt är lite - Hamna Shida - Inga problem.




Att endast en i familjen arbetar ger skillnad. Tempot blir lugnare. Man får mer tid över för sig själv och familjen. De senaste tre veckorna, då jag gått på swahilikurs, hör naturligtvis inte till vardagen. I morgon är det sista dagen och det känns både vemodigt och samtidigt lite skönt. Nu kommer jag få mer tid över till annat. Men jag lovar att återkomma med lite användbara ord och fraser. För vi räknar kallt med att ni kommer och hälsar på.




Jag har kommit i kontakt med några tjejer/damer som spelar golf på onsdagar. Det ska jag absolut hänga på. Sedan kommer jag och Ulla fortsätta att umgås. Det är nu shoppingen börjar.... Ja ,det som går att shoppa vill säga. Men vi har pratat om att ta oss in till centrala Dar Es Salaam för att rekognisera läget.




Idag runt middagsbordet diskuterade vi hemlängtan?! För att summera våra känslor så känner vi alla lite olika. Men det vi alla saknar är förstås familjen och vännerna. Samtidigt som det är otroligt roligt att lära känna nya människor kan det också ibland vara lite jobbigt. Du måste bygga upp ett helt nytt nätverk och det kan ta tid. Men visst är det lustigt. Även om man är långt från Sverige så är det ändå svenskarna man umgås mest med. Varför blir det så?

Sverige finns kvar och allt som hör Sverige till. Men att få se och uppleva Afrika på det här sättet är mycket spännande. Att lära sig kulturen, människorna och landet har vi bara nosat på än så länge. Så här långt är intrycket ändå att människorna är väldigt vänliga och trevliga.


Tänk idag fick jag 40 rosor av Claes.


Det får avsluta den här dagen.
Sov gott!

Ps Bilden är tagen på nordiska skolan på väg hem från fritids. I morgon är det fredag och vi ska ut och äta med några andra svenskar. Men först ett dopp i havet. Ds




4 kommentarer:

Kristina sa...

Hej Liselotte!

Vad kul att kunna följa erat liv i Afrika! Njut av varje minut - två (tre) år kommer att gå jättefort!

Här i Sverige är allt som vanligt. Vi hade tre veckors semester i stugan i spöregn! Ganska skönt att komma tillbaka till jobbet igen. Nästa semester ska bli med solgaranti!

Sköt om dig!

Kram från Kristina
kristina.leijonhufvud@nordea.com

sussi sa...

Hej syrran!
Jag kan tro att "svenskheten"kommer fram ju längre bort man är från Sverige,Syrianer går till syrianska föreningen och greker går till katolska kyrkan, du kommer väl ihåg när du var i NEW YORK vad du gick till svenska kyrkan fastän du aldrig har varit speciellt kyrklig av dig ,men det var landsmän och svenska tidningar som drog.Lagom till jul när du har kommit in i allt ska du se att du syr svenska jullöpare , stöper ljus och stoppar korvar fulla med direktimporterad grisrumpa från sverige i Nordiska föreningens lokaler ( Jag bara skojar hi hi hi) här hemma är det äntligen fredag det blir inget bad i havet men kanske ett i bubbelbadet.... jag får väl drömma mej bort till paradiset , men jag blir säkert av bryten av ett barn som vill bada eller oxå så kommer det en katt och går balansgång på kanten som man måste rädda från drunkning men det är mysigt det oxå . nu piper spagettin och köttfärssåsen är klar , peter kommer hem tidigt och jag tror att det blir rött sprattelvatten idag i glasen vi hörs 1000 pussar och kramar från Sussi & co.

sussi sa...

Hej igen !
oj det där om badet hade jag visst redan skrivit om... snurr i huvudet redan innan vinet har öppnats låter inte så bra... eller ???
vi hörs och komihåg att du är världens bästa syster
i love you
schwester

Yasinta Ngonyani sa...

hej!
jag vill börja med att säga att jag tycker Tanzania är ett väldigt trevligt land, jag har själv varit där 3 gr.
hur mår ni?
vad tycker ni om att bo i Tanzania?
jag har gått i Tanzanisk skola i 3 månader, det var kul.
vad tycker ni om Tanzania.
hela min mammas släkt bor i Tanzania.
från Camilla via Yasintas blogg