söndag 7 september 2008

Mystery shopping!

Hej


Det är måndag morgon. Claes är på jobbet och barnen i skolan. Och här sitter jag framför datorn och ska försöka vara produktiv. Det vill säga mata in en massa priser och annan information i ett worddokument. En av de dagarna då jag hade svårt att aktivera mig och längtade tillbaka till jobbet kom ett mail från Sverige till Claes. Det var Scania som frågade om jag ville vara med i en undersökning från ECA International. Visst tänkte jag, jag hänger på. ECA International gör "Cost of Living surveys" som företag som skickar anställda utomlands kan få ta del av. Undersökningen syftar till att få fram levnadskostnader i det aktuella landet. Så de senaste dagarna har jag varit ute och jagat priser och annan relevant information till denna undersökning. Det är allt från matpriser till kemtvätt, hårklippning och annat. Så om ni läst i tidningarna att någon sett en mystisk person iförd mörka glasögon och rånarluva stryka omkring i butikerna i Dar Es Salaam så var det jag....... Det måste ha varit någon knäpp mzungu måste dom ha tänkt. (dvs viting)


Så vill ni veta vad saker och ting kostar. Hör av er. Jag är proffs!!!!





Jag kan konstatera att allt som är lokalt producerat är jättebilligt. Frukt och grönsaker till expemel. I viss mån även kött och fisk. Även lokalproducerade möbler och konst är billigt. Och jag kan lova att det finns många fina saker att köpa. Vi har redan hunnit köpa ett par fina "brädlappar" som Rune uttryckte det. Allt som är importerat är dock väldigt dyrt. Ibland dyrare än Europeiska priser men oftast lika dyrt som hemma. Hårgele tillhör en av de dyrare varorna. Och med killar i huset som fullkomligt dränker huvudet med hårgele, så blir det dyrt. Det gäller därför att ta sig utanför de etablerade affärerna om man vill göra fynd.



Jag är ledsen men nu hinner jag inte skriva mer. Jobbet kallar.



Tutaonana kesho!

(Vi ses i morgon)