söndag 25 oktober 2009

Det är inte så konstigt...

Vi var på en lunchbjudning igår hos en kund till Claes. Hela familjen var bjudna tillsammans med några andra familjer. De flesta barnen kände varandra från skolan men vi vuxna träffades för första gången. Det var mycket trevligt och god mat. Kul också att träffa folk från andra länder och kulturer. Nationaliteter som Tanzania, Indien, Brasilien, Kanada och Sverige återfanns bland gästerna.


Under ett av samtalen mellan några av gästerna fick jag reda på att ord som Infrastruktur och Underhåll är nya i det Kiswahiliska språket. Faktiskt inte äldre än två år. Och det är klart, har man inget ord så har man heller ingen kultur som stödjer dess innebörd.


Och just bristen på infrastruktur och underhåll är uppenbar i Tanzania. Även om jag ibland kan få DD (Dunder Damp) eller ett African moment i brist på detta så har jag nu i alla fall större förståelse. Just nu i alla fall när jag sitter lugnt och stilla framför datorn och inte är beroende av att allt runt och kring mig fungerar på det där supereffektiva sättet som det bara gör i välutvecklade länder.

Så nästa gång när elen försvinner för 3:e eller 4:e gången samma dag, eller vattenslangen i trädgården går sönder för sjuttioelfte gången eller när man får köra guppig grusväg i 9 mil ..... så ska jag försöka andas tre djupa andetag och minnas att man faktiskt inte har samma förhållningssätt till dessa ord. Det kan ju bara bli bättre.

1 kommentar:

sussi sa...

Dom kloka säjer.....MAN LÄR SÅ LÄNGE MAN LEVER ! Och det stämmer ju eller hur ?
Pussar och kramar från Moster Sussi