söndag 4 oktober 2009

Charity work

Nu är det dags! Jag har länge försökt att inte engagera mig i olika välgörenhetsprojekt. Anledningen är inte att jag har något emot dessa. Nej, tvärt om. Men det har varit lite "out of my box", dvs inte riktigt JAG. Kanske lite fördomsfullt men faktiskt har jag känt det så. Jag gillar att göra business och vill jobba mer kommersiellt. Som du vet hade jag ett tillfälligt jobb under våren som var riktigt kul. Men utan arbetstillstånd håller inte det i längden. Men nu känner jag att tiden är mogen för att börja engagera mig i något av de projekt som drivs av många professionella och duktiga, främst kvinnor, i och runt Dar.

Jag vill ge det en chans!



Genom Mia har jag kommit i kontakt med en organisation som heter Mama Masai. Mama Masai är en NGO (Non Governmental Organization) och drivs av några duktiga kvinnor i Dar. Verksamheten får pengar av donatorer men tjänar också sin inkomst från de hantverk man säljer i någon av de säljkanaler man byggt upp, bl a en egen butik i Dar es Salaam. Varorna köps in från Masai kvinnor i norra Tanzania. De man nu behöver hjälp med är att utveckla försäljning och marknadsföring till nästa nivå. Mama Masai är en relativt nystartad verksamhet som behöver växa i syfte att hitta stabilitet och långsiktighet.


Då byråkratin är svår och mycket korrupt är det svårt att starta nya verksamheter i Tanzania. Det har tagit lång tid för Mama Masai att nå dit där de är idag så nu behöves ytterligare krafter för att få verksamheten att växa. Det krävs mer försäljning, mer kapital, mer struktur och inte minst kvalitetsuppföljning.



Två gånger per år åker man upp till norra Tanzania för att besöka de olika byarna och hälsa på alla kvinnor som producerar de olika produkterna som säljs i butikerna. Jag hoppas kunna följa med någon gång för att se hur det riktigt går till. Vad jag hört är att dessa kvinnor lever under mycket små marginaler och under förtryck av männen. Hos Masaierna är det kvinnorna som bygger husen (av lera), tar hand om barnen och gör alla andra nödvändiga hushållssysslor. Männer ska skydda stammen och försörja kvinnor och barn. Då torkan är mycket stor i norra Tanzania lever dessa stammar under svåra förhållanden. I dagsläget är många män borta stora delar av året för att skaffa inkomst till stammen. Vi ser många Masaier som vakter vid hus eller parkeringsplatser här i Dar es Salaam.

Genom Mama Masai får nu några Masaistammar en stadig inkomst. Genom växande försäljning kan vi kanske bidra till högre välfärd hos dessa stammar. Något som alltid är en utmaning när vi talar Tanzania är att hitta en kvalitetsnivå som ligger i nivå med västerländska förväntningar. Det är inte alltid så självklart för dessa kvinnor. Det är en ständig kamp mellan jämn kvalitet och hög produktionsnivå.





En annan verksamhet jag kommer att engagera mig i är Wonder Welders. Se bifogad länk

http://www.wonderwelders.org/about.php


Jag kommer att träffa några av de drivande krafterna under veckan för att se på vilket sätt jag kan hjälpa till.





Jag hoppas på att kunna berätta mer om mina erfarenheter i dessa båda projekt vid ett annat tillfälle. Båda dessa verksamheter är intressanta och spännande. Och jag tror även att det kan finnas en marknad för dessa konshantverk utanför Tanzania. Och för att vara riktigt ärlig, tror jag att de kommer att ge mig många intressanta och utvecklande erfarenheter.

3 kommentarer:

Madde sa...

Hej Lotta!
Även fast jag läser din blogg hela tiden brukar jag inte kommentera något. Men nu vill jag säga att inlägget om Charity work var väldigt intressant. Det känns så långt ifrån min verklighet som det kan. Ser fram emot att se hur det utvecklar sig för dig i det projektet! kram madde

Anna sa...

Hej Lotta. Låter spännande. Jag jobbar ju hela tiden med att samla in penga på olika vis till "mitt" barnhem i Singida. Jag ha oxså funderat på hur man skulle kunna få tag i bl.a. masaij smycken. Jag hade ju en hel del med mig hem som jag sedan sålde här för att tjäna pengar till Kittitimo (barnhemmet). Men sen tappade jag kontakten med han som skulle skicka till mej. Hade förståss satt in en liten summa som han skulle skicka mej grejer för, men det kom aldrig. Anna lurad. Men jag tog en chansning.
Men hur fungerar er post gång? Kanske man kunde köpa genom "din" organisation och slå 2flugor i en smäll. Så ni med kan tjäna på det. Det var stor efterfrågan på elefanthårs armband, har du sett sånna? Vore skoj om man kunde få till någon form av sammarbete.
Vet också en "kvinnoklubb" ca 2 mil från Singida som gjorde jätte fina korgar av gräs, som dom sålde. Kan ta reda på mer om dom om ni är intresserade? Hör av dej. Kram Anna

Liselotte sa...

Hej Anna, Självklart måste vi fixa detta. Det vore jättekul. Jag har inte sett några armand av elefanthår men många andra fina grejer. Kan inte du maila mig på min hotmail så kan vi se hur vi går vidare. liselotte.nyqvist@hotmail.com