onsdag 6 augusti 2008

DD


Hej
Rubriken kan antingen vara "Dagen D" eller "Dunder Damp".
Jag återkommer till det sista lite senare.
Idag har vi varit på besök i Claras skola. Som ni kan se på bilden har hon sin nya skoluniform på sig. Det var första dagen och vi var där för en liten kunskapstest, vilket gick jättebra och Clara var positiv.
Nu till "Dunder damp". Det är det som barnen brukar säga om sin mamma när hon blir upprörd. Och det blev jag idag. Vi skulle prova ut skoluniform till Clara. Så långt allt bra. Men hela övningen tog ca 1 timme. Den svenska effektiviteten lös med sin frånvaro. Den här dagen har varit planerad sedan länge. Men tror ni att de hade förbrett med att plocka fram alla varor i olika storlekar? Jag var nästan beredd att hoppa över disken och plocka ihop mina saker själv. Men Claes hejdade mig....... Välkommen till Afrika!
Efter besöket på skolan skjutsade vi Claes till jobbet. Det var nu min tur att köra bilen hem. Igenom en orehört hektisk stad med mängder av folk och bilar överallt. Det var inte lätt ska jag säga. Men allt går till slut. Att köra bil på vänster sida är som att lära sig köra bil på nytt. Växelspaken sitter på vänster sida. Även backspegeln. Att lära sig tänka åt andra hållet är ganska svårt.
Jag kan konstatera att allt är inte som i Sverige....!

9 kommentarer:

sussi sa...

Hello Africa tell me how your doing.........
Wow vilken tjusig tjej på bilden! Hon ser stolt ut i fina uniformen.
Jag förstår din frustration syrran , jag skulle säkert oxå ha lust att hoppa över och fixa allt själv, men ha förtröstan du vänjer dej säkert ,när du väl kommer tillbaka till sverige så tycker du säkert att alla svenskar stressar som galningar förresten så behöver du inte stressa du har ju hela dagen eller dagarna på dej
HAKUNA MATATA puss från syrran

Maggan sa...

Hej hela familjen. Vad roligt det är att följa er vistelse i Afrika.
Klara du är jättefin i din skolkostym.
Lotta njut av lugnet. Jag förstår dig när du säger att det är svårt att köra bil där, en sak vore väl om ratten satt på rätt sida, jag har kört mitt i London med Andrews mammas bil en liten låg sportbil med ALLT på fel sida. har aldrig varit så rädd när jag kört bil.
Många kramar till er ALLA och njut av lugnet det är ni verkligen värda

Maggan och Raymond

mormor sa...

Hej!
Nu är jag hos Sussi o Peter och fått hjälp med att registrera mej, så nu kan jag det här förhoppningsvis.
Puss från Mormor

Mormor sa...

Jambo

Mormor sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anna sa...

Hej hela familjen, kusin Anna här.
Jaa du Lotta Välkommen till Tanzania, Här tar ALLT 10ggr längre tid. Du så väl som jag har nog ganska svårt för detta, men tid existerar inte där nere eller "brottom". VÄRFÖR, det kommer väl en dag i morgon oxså, eller??? Trodde jag skulle bli tokig. Så jag förstår dej fuuuullständigt.
Har ni fått koll på klockan ännu? I vissa distrikt räknas inte tiden på klockan på samma sätt. Fråga mig inte hur, fick aldrig riktigt koll på detta. Men det var oxså OERHÖRT frustrerande för en annan som alltid gör allt efter klockan. Men du kommer nog snart in i det.
Kram till er alla från oss alla // Anna

Liselotte sa...

Hej Anna
Ja visst är det frustrerande. Det där med klockan har jag inte hört om, men jag ska kolla om någon annan vet.
Du vet att du alltid är välkommen att bo hos oss om du skulle få för dig att åka tillbaka någon gång. Förstår att du just nu vill få ordning i det nya huset. Lycka till med allt.

Kramar
Lotta

Madde sa...

Hej!

Här är familjen Pettersson igen i Nyköping. Trodde jag var "data hacker" men inte heller. Vet inte om mitt förra inlägg kom fram. Skriver mer när jag ser om det funkar
Kramar Madde

Madde sa...

Hej igen!

Nu börjar det bli tjatigt men vi tar det från början.

Kul att läsa er blogg från ert nya hem. Jag hoppas verkligen att ni får en härlig tid. Återkommer senare, är på väg till stockholm
Tusen kramar
Madde