måndag 18 augusti 2008

Habari za jioni!

God kväll!



Vill gärna dela med mig av en "stämningsbild" från Afrika. Så här ser det ut när alla människor är i fullt fart att uträtta sina ärenden. Bilden är tagen i hamnen i söndags på vår utflykt till South Beach.


Det är tisdag kväll och Claes är på tjänsteresa till Iringa. Vi andra är hemma och pluggar så att hjärnorna glöder. Ja det är verkligen högt studietempo. Gustav och Filip lägger ner mycket tid på skolarbetet. Och det krävs vill jag lova. Det är i snitt 1-2 läxor per dag just nu. När allt kommer igång kommer det att bli fler. Dom har också kommit igång med svenska undervisning genom Sofia Distans. Dom är sex stycken (fyra snygga tjejer och Gustav och Filip) som pluggar tillsammans. En mamma till tjejerna är handledare. Dom träffas varje fredag.


Clara har också fått sina första läxor. Varje vecka kommer det att skickas med en "trave" läxor hem som ska återlämnas på fredagar. Hon ska träna stavning och matte. Även om hon klagar lite så ser jag på henne att hon trivs och tycker att det är roligt att lära sig engelska. Märker också att hon snabbt lär sig många nya ord.

Som ni vet har jag också satt mig på skolbänken för att lära mig Swahili. Det är jag och Ulla i klassen och vi har en lärare alldeles för oss själva. Vi pluggar 4 timmar per dag. Och gissa om man är mör efter fyra timmar....! Ninazungumza kiswaili kidogo. (Jag talar lite swahili). Pole pole och Hamna shida är också bra ord att lär sig. Det betyder; inte så fort/ta det lugnt och inga problem. Idag har jag lärt mig possesiva pronomen i singularis och pluralis. Men jag tror min Swahili-lektion slutar här.

I morgon hoppas vi på att vår container med saker dyker upp. Claes var och inspekterade lasten i hamnen i måndags. Dom lovade då att det skulle ta 1-3 dagar innan vi kunde få de utkörda till huset. Pole pole! Hamna shida! Ni förstår säkert varför dessa ord är bra att lära sig.

Ninalala! (Det betyder; Jag sover. Som ni förstår har jag bara lärt mig verben i presens. Men om ett par dagar vet jag nog hur man säger; - Nu ska jag gå och sova).




Sov gott!



Ps Claes var hos doktorn i går och drog ut de sista taggarna från sjöborren. Han fick sitta med fötterna i vädret hela kvällen. Han sa att läkaren hade ordinerat vila... och där fick jag stå och laga mat, diska, koka kaffe, hämta vatten, läsa läxor...... Idag är han mycket bättre. Ds

2 kommentarer:

sussi sa...

Hej på er ! Vad ni sliter med ert förkovrande, bra gjort kämpa på. Imorgon börjar vårt slit. Agnes är alldeles pirrig och drömmer att hennes fröken frågar strängt var hon har sina böcker , Oskar längtar inte säjer han men det blir bra att få komma igång igen. Fotbollen har dragir igång och nästa vecka börjar bandyn så nu känns det inte att semestern precis varit.....
Det låter bra att Classes fot börjar att repa sig , och så hoppas vi verkligen att era grejer kommer hem till er snart, så att det ser ut som hos nyqvistarna på riktigt
vi längtar efter er 1000 pussar och 1000 kramar från oss "citroner"

Yasinta Ngonyani sa...

Nzuri. se du Lotta du duktig så kämpa på. Salimia familia yako det samma med att säga Hälsa din family.