lördag 9 augusti 2008

Vad kostar mjölken?

Jambo habari? (Hej hur står det till)
- Mzuri (Allt bra)

Då har vi snart varit här i 1 1/2 vecka. Börjar att hitta runt lite i området och vet var man hittar både det ena och det andra. Har också börjat få lite koll på vad saker och ting kostar. Det som är riktigt billigt här är grönsaker och frukt. Här om dagen så handlade vi en hel kasse med tomater, gurka, sallad, lök, vattenmelon och bananer. Hela kalaset kostade ca 15 kr. Förutom att det är billigt är det också jättegott. Tomaterna är solmogna och smakar som tomater ska göra. Bananerna är små och smakar sött. Mums!
Det som är dyrt är alla importerade varor som t ex Cornflakes och marmelad. De mesta tror jag importeras från USA. Toalettpapperet är fluffigt och luktar parfym och fastnar, jag ni vet var. Saften vi köpte idag smakade färgmedel. Det får nog bli rena fruktjuicer framöver.
Mjölken är dyr och inte som mjölk i Sverige. En liter kostar 2 200 Tsh (=11 - 12 SEK).
Kött ska man köpa direkt hos slaktaren och fisken på fiskmarknaden. Har vi hört!

Vi övar som bäst på att bära maten på huvudet som flickorna på bilden...... Eller så gör vi precis som vi brukar, tar bilen till affären! Det sistnämnda verkar lättast.

Kwa heri! (Hej då)

7 kommentarer:

Stefan Pettersson sa...

Trevligt att se att ni verkar trivas så bra. Måste vara tusen nya intryck för er alla. Skoj med bloggen, så man kan följa era äventyr. Ha det så bra i värmen, här hemma regnar det mest. Hakuna Matata. /Stefan

sussi sa...

Jambo !
vad härligt det låter med alla goda frukter och grönsaker. men hade inte ni bananer i er trädgård? Lotta du kan få lite tips ifrån en amatörodlare om hur man odlar egna tomter från scratch, dom smakar garanterat allra bäst jag lovar. här hemma är det inget odlarväder om man säjjer så....men det är ivarjfall uppehåll och vi får hoppas på det hela eftermiddag-kväll, grabbarna har åkt till solna för att heja fram ett lag ... jag har glömt namnet ???
hur som helst så kommer dom säkert hem och är deppade . IDAG hejar jag på Elfsborg ha ha ha

Vi hörs puss och kram från Syrran , Moster och svägerska
PS. lycka till imorgon alla uniformsklädda skolbarn

Jan sa...

Verkligen kul med Bloggen.
//Janne

Lina sa...

Hej hopp! nu är jag tillbaka på jobbet efter en härlig semester, och har nu tid att uppdatera mig lite om den "utländska" delen av släkten;) ...har särskillt mycket tid just idag eftrson Mjölby golfbana är avstängd pga ständiga skyfall några dagar i rad, något som ni inte längre är så bekanta med har jag förstått;) det låter som ni börjar anpassa er som tanzaniabor även on ni inte fått grejer än o så...har lagt märke till skapliga solbrännor på samtliga i familjen...är väl knappt att man vågar visa sig bredvid er sen när man kommer o hälsar på, haha;) näe, är väl dax för mig att göra lite skäl för lönen, väntar med spänning på fler inlägg... ni får ha det kanon och passa på att frossa i solmogen vattenmelon...är inte alls avis;)finns ju faktiskt lite lagon maskätna höstäpplen här snart:S många kramar från kusin Lina

Yasinta Ngonyani sa...

habari yako. fin blog

Lotta sa...

Hej på er. Ni verkar ha funnit er tillrätta.Gratta Klara på Namnsdagen.Tidiga skoldagar för barnen men kanske inte så långa.Sitter på jobbet,inte så mycket att göra, spöregn och punka på min cykel utanför!!!!! Hur går det med hunden? Kram på er.

Anna sa...

Hej familjen.
Var bara tvungen att säga lite om frukten. Visst är den underbar!!! Ni måste testa avocado och annanasen oxså. De är helt underbara. Jag köpte avocado här hemma häromdagen för jag blev så sugen, den smakade f.. Till saken hör att jag inte varit vidare förtjust i det innan, men där nere åt vi det ganska ofta när vi var ute och inte kom åt något annat ätbart ( då jag vid vissa lämpliga tillfällen var tillfällig vegiterian). Så snacka om att man blev besviken när man åt dessa små här hemma, inte alls som i Tanzania.
Nä nu måste jag jobba igen. Ha det så gott. Kram kusin Anna